Pieniądze w Tour de France 2025. Ile się zarabia, a ile to kosztuje?

Test

Tour de France 2025 rozpoczął się w sobotę 5 lipca w Lille z pulą nagród wynoszącą łącznie 2,58 miliona euro. Zwycięzca 112. edycji otrzyma 500 tysięcy euro, a wygrana etapowa wynosi 11 tysięcy euro. To pierwsza edycja od 2020 roku rozgrywana w całości na terenie Francji, z finałem 27 lipca na paryskich Polach Elizejskich.

TLDR? ;-) W tym artykule przeczytasz o:

  • Szczegółowej strukturze puli nagród w poszczególnych klasyfikacjach Tour de France 2025.
  • Aspektach biznesowych wyścigu, sponsorach i wpływie na francuski rynek turystyczny.
  • Porównaniach z innymi wielkimi wyścigami kolarskimi i znaczeniu dla branży sportowej.

Pula nagród przekracza 2,5 miliona euro

Organizator wyścigu A.S.O. przeznaczyło na nagrody 2,305 miliona euro, co wraz z dodatkiem związków zawodniczych daje łączną kwotę 2,577 miliona euro. Zwycięzca klasyfikacji generalnej otrzyma 500 tysięcy euro, kwota ta nie zmieniła się od 2016 roku. Wygrana etapowa wynosi 11 tysięcy euro, drugie miejsce to 5,5 tysiąca euro, a trzecie 2,8 tysiąca euro.

W klasyfikacji na punkty zwycięzca zielonej koszulki zarobi 25 tysięcy euro, w górskiej 25 tysięcy euro, a najlepszy młodzieżowiec w białej koszulce 20 tysięcy euro. Codziennie lider każdej z klasyfikacji otrzymuje dodatkowo 300-500 euro za noszenie koszulki. Najlepsza drużyna Tour de France zarobi 50 tysięcy euro.

Najwyżej położony szczyt trasy, Col de la Loze w Alpach, przyniesie pierwszemu kolarzyście, który go pokona, specjalną nagrodę Souvenir Henri Desgrange w wysokości 5 tysięcy euro. Całkowita pula nagród dla wszystkich uczestników 21 etapów wynosi 1,138 miliona euro.

Dla porównania, ostatnio pisaliśmy o puli nagród w trwających właśnie Klubowych Mistrzostwach Świata FIFA 2025, która wynosi 1 miliard dolarów…

Stabilność finansowa mimo inflacji

Nagrody w Tour de France pozostają stabilne od kilku lat, co wyróżnia ten wyścig na tle rosnących kosztów w profesjonalnym kolarstwie. W 2024 roku gratyfikacje wyniosły 2,301 miliona euro, a w 2023 roku 2,295 miliona euro. Wzrost rok do roku wynosi zaledwie 0,2-0,5 procent, znacznie poniżej inflacji.

Stabilność ta kontrastuje z dynamicznym wzrostem budżetów zespołów kolarskich. Łączne budżety 18 drużyn UCI WorldTour wzrosły z 379 milionów euro w 2021 roku do 570 milionów euro w 2025 roku. Średni budżet zespołu wynosi obecnie 32 miliony euro, a zawodnicy zarabiają średnio 500 tysięcy euro rocznie. To zarobki na poziomie czołowych piłkarzy polskiej Ekstraklasy.

Nagrody finansowane są głównie z przychodów A.S.O. pochodzących z praw telewizyjnych (55 procent), sponsoringu (40 procent) i opłat miast gospodarzy (5 procent). Szacowane przychody Tour de France wynoszą 60-150 milionów dolarów rocznie.

Najwyższe nagrody w świecie kolarstwa

Tour de France oferuje zdecydowanie najwyższe nagrody spośród wszystkich wyścigów kolarskich na świecie. Giro d’Italia przygotowało w 2025 roku pulę 1,6 miliona euro, a Vuelta a España 1,12 miliona euro. Zwycięzca Tour de France zarobi ponad dwukrotnie więcej niż triumfator Giro d’Italia i ponad trzykrotnie więcej niż zwycięzca Vuelta.

Klasyki oferują znacznie niższe nagrody. Paris-Roubaix ma pulę 91 tysięcy euro, z czego zwycięzca otrzymuje 30 tysięcy euro. Tour de France Femmes dysponuje budżetem 250 tysięcy euro, a zwyciężczyni zarobi 50 tysięcy euro, co stanowi jedynie 10 procent nagrody dla mężczyzn.

Minimalne nagrody w wyścigach UCI WorldTour wynoszą 50 tysięcy euro łącznie. Tour de France oferuje ponad 50 razy więcej, co podkreśla jego wyjątkową pozycję w kalendarzu kolarskim.

Porównanie puli nagród w wyścigach kolarskich.

Sponsorzy inwestują miliony euro

Główni sponsorzy Tour de France 2025 to LCL, który sponsoruje żółtą koszulkę od 1987 roku i przedłużył kontrakt do 2028 roku.  Skoda sponsoruje zieloną koszulkę, E.Leclerc koszulkę dla najlepszego „górala”, a Krys białą koszulkę dla młodych zawodników.

Całkowite przychody ze sponsoringu wynoszą 87,2 miliona dolarów od ponad czterdziestu partnerów marek. Wśród oficjalnych sponsorów znajdziemy polski InPost, a Shimano przedłużyło kontrakt techniczny do 2028 roku.

Sponsorzy płacą od 250 tysięcy do 600 tysięcy euro za udział w reklamowej karawanie wyścigu. Miasta francuskie płacą 90-130 tysięcy euro za organizację startu lub mety, podczas gdy zagraniczne miasta płaciły w przeszłości znacznie więcej.

Wpływ na turystykę sięga setek milionów euro

Tour de France przynosi francuskim regionom bezpośredni wpływ ekonomiczny szacowany na 146-400 milionów euro rocznie. Przy trasie wyścigu gromadzi się 12 milionów widzów, średnio 3,5 miliona dziennie. Organizacja wyścigu w Nice w 2024 roku przyniosła 50-60 milionów euro korzyści przy 7-8 milionach euro inwestycji.

Londyn w 2007 roku odnotował dodatkowe przychody z turystyki w wysokości 147,6 miliona dolarów dzięki startowi Tour de France. Florencja i Turyn w 2024 roku zanotowały przychody 158,6 miliona dolarów w ciągu trzech dni przy 2 milionach widzów.

Wyścig jest transmitowany w 190 krajach przez 100 kanałów telewizyjnych, z czego 60 pokazuje go na żywo. Globalna oglądalność przekracza miliard godzin oglądania rocznie, co daje ogromną promocję francuskim regionom na całym świecie.

Przyszłość finansów w kolarstwie

UCI planuje wprowadzenie pułapu budżetowego dla zespołów WorldTour od 2026 roku, co ma wyrównać szanse w stawce. Rosnące pensje zawodników i koszty organizacji wywierają presję na zwiększenie puli nagród. Najlepiej opłacani kolarze jak Tadej Pogačar zarabiają 8,3 miliona euro rocznie, a jego klauzula wykupu wynosi 200 milionów euro. To jednak kolarski ewenement.

Rozwój kobiecego kolarstwa przyniesie większe inwestycje w Tour de France Femmes, choć nagrody pozostają dziesiątkrotnie niższe od męskich. Nowe źródła finansowania pochodzą z partnerstw technologicznych, platform streamingowych i marek ekologicznych.

Według raportu Future Data Stats szacuje się, że łącznie globalny rynek kolarstwa ma wzrosnąć do 109,2 miliarda dolarów do 2030 roku, co może przełożyć się na wyższe nagrody w przyszłości. Rosnące prawa telewizyjne i rozwój rynków w Azji otwierają nowe możliwości finansowania.

Komentarz redakcji

Tour de France 2025 potwierdza swoją pozycję finansowego lidera w światowym kolarstwie. Pula nagród przekraczająca 2,5 miliona euro to kwota niedościgniona przez żaden inny wyścig kolarski. Stabilność finansowa organizatora A.S.O. i rosnące przychody ze sponsoringu gwarantują utrzymanie wysokich nagród w przyszłości.

Dla branży sportowej Tour de France pozostaje wzorem monetyzacji widowiska sportowego. Co widać po planszy z ekspozycją logotypów partnerów wyścigu. Kombinacja tradycji, globalnego zasięgu i skutecznego marketingu przynosi korzyści wszystkim stronom. Sponsorzy otrzymują ekspozycję wartą miliony dolarów, zawodnicy najwyższe nagrody w kolarstwie, a francuskie regiony ogromne korzyści ekonomiczne.

Nie przegap wymarzonej pracy!
Najlepsze oferty co wtorek na Twoim mailu.