Mateusz Borek

Dziennikarze sportowi

Test

Rocznik: 1973
Pochodzenie: Dębica
Pseudonim: Mati, Boras
Wykształcenie: pedagogika
Ulubione dyscypliny: piłka nożna, boks, MMA
Redakcja bazowa: Kanał Sportowy, TVP Sport
Na Twitterze od: styczeń 2013

Mateusz Borek to jeden z najpopularniejszych komentatorów sportowych w Polsce, który w ostatnich latach przeszedł znaczącą transformację zawodową. Przez wielu kibiców sportowych nadal uważany za numer jeden w swojej profesji, choć jego działalność coraz bardziej koncentruje się na projektach biznesowych i medialnych.

Przez większą część swojej kariery zawodowej związany z telewizją Polsat (od 2000 do 2020 roku). Ze stacją tą pożegnał się dość nieoczekiwanie po otrzymaniu od Mariana Kmity ultimatum albo praca w telewizji albo rozwój własnego biznesu na YouTube.

Wcześniej pracował dla redakcji Canal + Sport, a także gościnnie komentował spotkania m.in. Bundesligi na antenie Eurosportu.

W sezonie 2020/2021 ponownie w Canal + Sport, gdzie relacjonował spotkania niemieckiej Bundesligi. Od sezonu 2021/2022 do maja 2025 roku komentował niemiecką ligę dla telewizji Viaplay, kończąc tym samym swoją 28-letnią przygodę z Bundesligą. Współpraca z Viaplay zakończyła się wraz z wycofaniem się platformy z polskiego rynku.

Obecnie głównym miejscem pracy telewizyjnej jest TVP Sport, gdzie komentuje mecze piłki nożnej i sporty walki. W 2024 roku komentował między innymi mecz otwarcia Euro 2024 (Niemcy-Szkocja) oraz spotkania reprezentacji Polski.

Wieloletni gospodarz popularnego programu „Cafe Futbol”, felietonista Przeglądu Sportowego (do września 2019 r.) oraz etatowy gość programu Misja Futbol na Onecie (do grudnia 2019 r.).

https://www.instagram.com/p/BSYIkQxBx-p/?taken-by=mati_borek

Pod koniec listopada 2019 roku razem z Tomaszem Smokowskim, Krzysztofem Stanowskim i Michałem Polem ogłosił otwarcie wspólnego kanału na YouTube. W projekt miał być także zaangażowany Przemysław Rudzki, ale finalnie zrezygnował, zostając w telewizji Canal + Sport.

Kanał Sportowy zyskał ogromną popularność, ale przeszedł przez dramatyczne zmiany – w październiku 2023 roku odszedł Krzysztof Stanowski (który założył konkurencyjny Kanał Zero), a we wrześniu 2024 roku z prowadzenia programów wycofał się Tomasz Smokowski. W lipcu 2025 roku Smokowski przestał być udziałowcem spółki. Od tego momentu Borek pozostaje współwłaścicielem spółki Kanał Sportowy wraz z Michałem Polem, spółką MW należąca do Macieja Wandzla oraz mniejszościowym udziałowcem Maciejem Sawickim i pełni funkcję jej prezesa (na tym stanowisku zastąpił Sawickiego).

W przeszłości prowadził takie programy jak: Piłkarski Salon czy Puncher.

Dziennikarz ringowy podczas gal bokserskich oraz MMA (w tym popularnego KSW).

Od marca 2020 roku ambasador sportu w Przeglądzie Sportowym i Onet.pl. Od września 2023 roku ambasador bukmachera SUPERBET. Wcześniej ambasador różnych firm z branży zakładów bukmacherskich.

Co ciekawe w sezonie 2020/2021 współpracował z aż trzema dużymi telewizjami w Polsce. Były to TVP Sport (komentarz + studio – piłka nożna i sporty walki), Canal + Sport (komentarz – Bundesliga) i Eurosport (komentarz – Puchar Niemiec). Obszernie o zobowiązaniach z tymi telewizjami opowiedział podczas jednego z odcinków programu” Espresso z Matim” na YouTube.

W lipcu 2021 roku niespodziewanie w zastępstwie Dariusza Szpakowskiego komentował razem z Kazimierzem Węgrzynem finał EURO 2020 na Wembley na antenie TVP.

W 2018 roku razem z Cezarym Kowalskim napisał książkę „Krótka piłka. Bez dyplomacji o reprezentacji, mistrzostwach, Lewandowskim.”

Znany z dobrych relacji ze sportowcami, dzięki którym bardzo często ma zakulisowe informacje z tzw. pierwszej ręki. Pierwszym poważnym piłkarzem z którym złapał dobre relacje był Aleksander Kłak, członek reprezentacji olimpijskiej Janusza Wójcika.

Założyciel bokserskiej agencji managerskiej MB PROMOTIONS i promotor m.in. Tomasza Adamka. Agencja ma podpisaną umowę z TVP Sport do 2026 roku i organizuje gale MB Boxing Night. W 2024 roku przyjął strategię „nowego otwarcia”, odchodząc od drogich walk z zagranicznymi gwiazdami na rzecz budowania lokalnych talentów.

Współorganizator walk na gołe pieści pod szyldem Gromada. Z tej ostatniej aktywności wycofał się w marcu 2022 roku na skutek afery, która wybuchła po publikacji wulgarnego traileru wideo promującego galę.

https://www.instagram.com/p/CBQOo5ag_FH/

Życie prywatne

Od stycznia 2014 roku żonaty z modelką Joanną Chętnik-Borek, z którą ma syna Jakuba urodzonego podczas EURO 2008 Pochodzi z artystycznej rodziny z Dębicy – jego ojciec przez 10 lat był reżyserem teatralnym, co wywarło duży wpływ na rozwój dziennikarza.  Posiada dom w Tajlandii (Phuket), gdzie spędza 2-3 miesiące rocznie, uważając to miejsce za swój „drugi świat”. Mimo sukcesu zawodowego i finansowego nadal podkreśla swoje skromne pochodzenie, często nazywając siebie „prostym chłopakiem z Dębicy”.

Prywatnie wielki fan Realu Madryt.

Mateusz Borek – wywiady

Posłuchaj rozmowy z Mateuszem Borkiem w Olek Wandzel Podcast.

Mateusz Borek był gościem programów As Wywiadu, w których opowiedział o swojej przygodzie z dziennikarstwem.

W listopadzie 2016 roku był gościem na kanale „Futbolownia”, gdzie opowiedział o swojej zawodowej drodze.

Po premierze swojej książki komentator udzielił wywiadu dla kanału Łukasz Ciona.

We wrześniu 2020 roku dziennikarz był gościem programu „Duży w Maluchu”, w którym opowiedział o biznesowych kulisach powstawania Kanału Sportowego. Z wywiadu dowiadujemy się m.in. o tym, że w projekt na stałe zaangażowanych jest ponad 10 osób.

Mateusz Borek – aktor

Mateusz Borek wystąpił w epizodycznej roli w komedii Olafa Lubaszenki E=mc2. Dziennikarz zagrał członka gangu, tłumacza z języka wietnamskiego. Zobacz fragment filmu:

W 2019 roku zagrał dziennikarza ringowego, czyli de facto samego siebie w filmie Underdog. Zobacz wywiad po premierze filmu:

Mateusz Borek – kontrowersje

W ostatnich latach Borek stał się bohaterem kilku kontrowersji medialnych. Oprócz afery z Gromdą w 2022 roku, picia wina tzw. „barszczyku” w liceach Kanału Sportowego,  w 2025 roku wywołał krytykę publikując na Instagramie reklamę wódki, co prawdopodobnie naruszyło polskie prawo zakazujące reklamy alkoholu. Eksperci wskazują na systematyczne odchodzenie od tradycyjnych standardów dziennikarskich w jego działalności. Z czym nie do końca zgadza się sam dziennikarz.

Nie przegap wymarzonej pracy!
Najlepsze oferty co wtorek na Twoim mailu.