10 zasad Social Media Policy w klubie sportowym
Damian Jursza
Zamknij oczy, wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem Legii Warszawa. Pewnego zimowego dnia do Twojego biurka podchodzi sam prezes – Bogusław Leśnodorski. Nerwowym, ale stanowczym głosem mówi: „Mam już dość tłumaczenia się mediom za piłkarzy, masz przygotować i wdrożyć Social Media Policy. Sprawa jest na wczoraj.”
Oczywiście, niezwłocznie przystępujesz do pracy. O jakich 10 zasadach musisz pamiętać?
- Jako zawodnik ponosisz pełną odpowiedzialność za treści publikowane na swoim profilu. Dlatego dane dostępowe do konta nie powinny być udostępniane osobom trzecim. Wyjątkiem może być najbliższa rodzina lub profesjonalna firma odpowiadająca za wizerunek sportowca w sieci.
- W opisie profilu poinformuj, że publikowane treści są Twoimi prywatnymi opiniami.
- Dbaj o wizerunek klubu na zewnątrz. Nigdy publicznie nie komentuj decyzji władz klubu, sztabu szkoleniowego oraz kolegów z drużyny. Nawet jeśli się z nimi nie zgadzasz.
- Szanuj konkurencję. Możesz pisać o swoich przeciwnikach, ale staraj się nie udostępniać negatywnych treści.
- Szanuj kolegów z drużyny. Nie publikuj poufnych informacji prywatnych na temat innych zawodników i ich rodzin. Chyba, że wszystkie zainteresowane strony wyrażą na to zgodę.
- Szanuj kibiców. Możesz mieć swoje zdanie i nie zgadzać się z innymi. Nigdy jednak nie obrażaj swoich rozmówców, unikaj kłótni oraz kasowania komentarzy. Ignoruj negatywne i chamskie wpisy.
- Szanuj sponsorów. Nigdy publicznie nie wyrażaj negatywnych opinii na temat partnerów klubu. Staraj się unikać publikowania treści, zdjęć i filmów, które mogą być uznawane za promocję konkurencyjnych w stosunku do sponsorów marek.
- Szanuj dziennikarzy. Twoją rolą jest granie, rolą dziennikarzy jest ocenianie. Nigdy odwrotnie. Możesz polemizować z dziennikarzem, ale dla własnego bezpieczeństwa staraj się tego unikać.
- Nigdy nie komentuj decyzji arbitrów.
- Nie publikuj treści, zdjęć i filmów: rasistowskich, antyreligijnych, pornograficznych, uznawanych powszechnie za obraźliwe, propagujących używki (w szczególności alkohol, papierosy, narkotyki). Przed udostępnieniem zastanów się dwa razy, co na to powiedziałby trener i prezes.
Pamiętaj, że Social Media Policy powinny być raczej zbiorem zaleceń opartych na gentelmen’s agreement, a nie surowym regulaminem, którego nikt nie chce przestrzegać.
[Fot. mkhmarketing/Flickr]