Polskie firmy coraz bardziej wspierają aktywność fizyczną swoich pracowników

Damian Jursza

Damian Jursza

Test

Promowanie zdrowego trybu życia i wspieranie aktywności fizycznej u swoich pracowników to jedno z najpopularniejszych działań podejmowane w ramach employer brandingu. Od kilku lat obserwujemy duży boom na bycie fit i współzawodnictwo, co nie umknęło pracodawcom.

O tym, czym jest employer branding przeczytasz we wcześniejszym wpisie.

Jednym z najczęstszych pytań, które zadają kandydaci podczas rozmowy rekrutacyjnej, jest: “Na jakie dodatkowe świadczenia poza wynagrodzeniem mogę liczyć”?

Według raportu „Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2017 roku” wydanego przez Sedlak & Sedlak, 74% ankietowanych zadeklarowało, że w 2017 roku w ich miejscach pracy zatrudnionym przysługiwały świadczenia dodatkowe. Najpopularniejszym benefitem (47,9%) były karnety na siłownie i do klubów fitness. Co ciekawe, świadczenie to występowało częściej niż telefon służbowy czy ubezpieczenia grupowe.

Na polskim rynku jest kilka podmiotów oferujących multikarnety na siłownie dla firm, m.in.: BeActive czy FitSport. Niekwestionowanym liderem branży jest wydawca kart Multisport.

Według danych Benefit Systems S.A. na koniec 1 kwartału 2018 r. liczba aktywnych kart Multisport wynosiła ponad milion sztuk! Dla porównania rok wcześniej było to 867 tysięcy. Na marginesie warto wspomnieć, że taki wynik dał spółce Benefit Systems w pierwszym kwartale roku przychody wysokości 284,7 mln zł i zysk na poziomie 28,5 mln zł.

Karnet na siłownie to już za mało

Popularność kart wstępu do klubów fitness spowodowała, że dla pracowników przestało to być czymś ekstra, a dla pracodawców wyróżnikiem zachęcającym potencjalnych kandydatów.

Polskie firmy – wzorem największych globalnych marek – postanowiły budować swoją tożsamość w oparciu o aktywność fizyczną w miejscu pracy.

Na rynku zaczęły pojawiać się pierwsze firmy oraz indywidualni instruktorzy, którzy oferują zajęcia gimnastyczne, jogę, a nawet masaż biurowy w miejscu pracy. W niektórych biurach obok wcześniejszych stołów do tenisa zaczęły pojawiać się bieżnie i małe salki fitness. Zaadaptowano także przestrzeń wokół biur, przystosowując ją w taki sposób, aby stworzyć bezpiecznie miejsce do trzymania rowerów.

Firmy postanowiły nagradzać najbardziej aktywnych pracowników. Upominki i puchary za sukcesy w zawodach biegowych, rowerowych, triathlonowych czy tenisowych stały się czymś normalnym. Niektóre z nich poszły krok dalej, tworząc za pomocą aplikacji typu Endomondo wewnętrzne biegowe ligi, gdzie pracownicy rywalizują o to, kto w danym miesiącu “zrobi” najwięcej kilometrów.

Z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się zawody biegowe dla firm, takie jak Poland Business Run czy Ekiden. Powstają także pierwsze zawody dla sztafet triathlonowych. W 2017 roku w Poland Business Run w ośmiu miastach w Polsce wystartowało 21 000 biegaczy, zjednoczonych wokół swoich firm. W Ekidenie swoje oddzielne klasyfikacje miały już podmioty z sektora bankowego i ubezpieczeniowego.

Największe polskie marki mogą pozwolić sobie na jeszcze więcej – czyli własne mistrzostwa sportowe. Przykładem z absolutnego topu z bardzo dużym budżetem jest ORLEN Olimpiada, gdzie rywalizacja toczy się w 11 dyscyplinach i ma charakter rodzinnego święta, połączonego z występami artystycznymi i atrakcjami dla dzieci pracowników.

Sport także biernie

Wspieranie aktywności fizycznej to nie jedyne benefity związane ze sportem, na które mogą liczyć pracownicy. Spotkania z lokalnymi sportowcami oraz darmowe bilety na wydarzenie sportowe to tylko niektóre przykłady.

Jeszcze do niedawna firmy wykupywały miejsca w prestiżowych skyboxach na obiektach sportowych z myślą o potencjalnych kontrahentach. Teraz nikogo nie dziwi fakt, że coraz częściej przeznaczone są one jako formy nagrody i sposób na integrację dla wyróżniających się pracowników.

Co dalej?

Z całą pewnością to dopiero początek stawiania przez pracodawców na sport. Employer branding to stosunkowo świeży temat, a sport będzie odgrywał tutaj dalej dużą rolę.

Dla wszystkich pracujących miłośników sportu to dobry prognostyk. Nie od dziś mówi się, że pracownicy osiągający sukcesy w sporcie są bardziej kojarzeni i lubiani przez innych pracowników, a czasem nawet lepiej postrzegani przez swoich przełożonych.

employer-branding-sport

Nie przegap wymarzonej pracy!
Najlepsze oferty co wtorek na Twoim mailu.