5 podpowiedzi jak poprawić employer branding w swojej organizacji

Damian Jursza

Damian Jursza

Test

Wdrożenie działań z zakresu employer brandingu kojarzy nam się z wydatkami. To oczywiste. Jest jednak kilka zasad, które można wprowadzić w swojej organizacji stosunkowo niewielkim nakładem czasu i pracy. Oto 5 podpowiedzi, jak w prosty sposób poprawić wizerunek firmy na etapie rekrutacji.


W tym miejscu przeczytasz  artykuł o tym czym w ogóle jest employer branding, a tutaj dowiesz się jak firmy stawiają na promocję i budowanie wizerunku poprzez sport.


1. Dbaj o jakość ogłoszeń o pracy

Ogłoszenie rekrutacyjne to pierwsza wizytówka, z którą stykają się potencjalni pracownicy. Zadbaj o to, aby oferta była przemyślana, zgodna z rzeczywistością, a wymagania adekwatne do zakresu obowiązków. Nie zapomnij o świadczeniach, na które może liczyć pracownik. Staraj się zawrzeć coś, co wyróżnia Twoją ofertę na tle innych i jest dla kandydatów wartością dodaną.

PODPOWIEDŹ: Analizuj dokładnie całe ogłoszenie, gdyż nawet jeden szczegół może narazić Cię na śmieszność. W ostatnich dniach rzuciło mi się w oczy ogłoszenie Lechii Gdańsk, która szuka osoby na stanowisko rzecznika prasowego. Trudno tutaj przyczepić się do treści ogłoszenia, ale zadanie rekrutacyjne (napisanie eseju na temat “Czym jest dla Ciebie Lechia Gdańsk?”) wymagane na etapie wysyłania CV przypomina bardziej egzamin maturalny niż rekrutację w poważnej sportowej organizacji. :-)

Lechia ogłoszenie

2. Pracowników szukaj wśród swojej grupy docelowej

Jednym z najczęstszych problemów rekrutacyjnych w sporcie jest stosunek liczby zgłoszeń do jakości kandydatów. Wielokrotnie słyszałem od klubów sportowych, że otrzymują setki CV, ale nie mają z kogo wybierać. Oczywiście ogłoszenia zazwyczaj publikowane są na serwisach typu Pracuj.pl czy Gumtree i wyświetlane przez setki przypadkowych osób, które desperacko szukając pracy wysyłają swoje CV, nawet jeśli ich doświadczenie nie spełnia wymaganych warunków.

Tymczasem nie jest to dobra droga. Lepiej pracowników poszukać wśród węższej, ale sprawdzonej i jasno określonej grupy docelowej. Warto przemyśleć czy masz jakieś możliwości budowania wizerunku jako pracodawca na zewnętrznych stronach odwiedzanych przez czytelników, wśród których są potencjalni pracownicy.

PODPOWIEDŹ: Zastanów się, które strony w sieci odwiedzają idealni kandydaci do pracy. Jeśli reprezentujesz mały zespół koszykarski – skuteczniejsze będzie ogłoszenie na stronie klubu lub fanpage’u na Facebooku. Jeśli szukasz rzecznika prasowego, może warto zaproponować to stanowisko wyróżniającemu się lokalnemu dziennikarzowi. Potrzebujesz fachowego pasjonata – może warto odnaleźć go wśród czytelników PracaSport.pl?

3. Spraw, aby pracownicy dobrze mówili o swojej pracy

Przeważająca część pracodawców skupia się wyłącznie na opinii klientów, nie zważając na głos pracowników. Pomimo wielu zmian, w branży sportowej wciąż modne jest dawne stwierdzenie “płacę – wymagam”. O szkodach wynikających z takiego działania można by napisać oddzielny artykuł. Tymczasem w sieci dostępnych jest wiele narzędzi jak np. Friday, które pozwalają mierzyć nastroje panujące wśród pracowników i w porę zapobiegać kryzysom.

PODPOWIEDŹ: Traktuj pracownika tak, jak sam byś chciał być traktowany. Znajomy zapytał mnie o opinię na temat pracy w jednym z klubów piłkarskiej Ekstraklasy. Oczywiście zanim mu odpowiedziałem, postanowiłem zrobić mały research. Byłem zdumiony jak byli i obecni pracownicy mówią źle o miejscu, w którym pracują i jak duży wpływ ma to na moją opinię o całej organizacji. Nie muszę dodawać, że znajomemu odradziłem wysyłanie CV do tego klubu.

Pierwszą rzeczą, jaką robi współczesny kandydat szukając bądź otrzymując ofertę pracy, to sprawdza opinie na temat pracodawcy, szuka informacji na temat warunków i atmosfery pracy, sprawdza jaki staż pracy i ścieżkę rozwoju mają pracownicy oraz czy i jak opowiadają o swojej pracy. Employer branding to zarówno bardzo dobra komunikacja wewnętrzna i działania propracownicze w firmie, jak również działania kierowane do kandydatów na rynku pracy.

Co ważne, bez dobrego EB wewnątrz firmy nie osiągniemy dobrego EB zewnętrznego. Komunikacja employer brandingowa musi być uczciwe, szczera i przestawiać realną sytuację w firmie. Ważne, żeby zbadać i ocenić jakie cechy pracy pracownicy cenią u obecnego pracodawcy i podkreślać je w komunikacji na zewnątrz, tzw. EVP (Employee Value Proposition) – mówi Agata Łotowska, Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Branding.

4. Informuj kandydatów na każdym etapie rekrutacji

Podobnie jak pracownicy, także osoby biorące udział w rekrutacji mają wpływ na to jak na zewnątrz mówi się o Twojej organizacji. To, że dane zgłoszenie zostało odrzucone, wcale nie musi być powodem, aby wrażenia osoby aplikującej były negatywne. Wystarczy, że w sposób terminowy i elegancki będziesz informował o każdym etapie rekrutacji – także o jej zakończeniu. Czasami krótki telefon lub wiadomość e-mail w stylu: “Rekrutacja była wyrównana, pańska kandydatura była bardzo mocna, ale ostatecznie zdecydowaliśmy się na innego kandydata. Dziękujemy i życzymy powodzenia w przyszłości.” sprawia, że osoba, która nie otrzymała pracy i tak ma pozytywny obraz całego procesu rekrutacyjnego, a co za tym idzie także organizacji i osób z działu HR.

PODPOWIEDŹ: Nigdy nie pal mostów. Grupa odrzuconych osób w fazie rekrutacji jest zawsze większa niż liczba osób zatrudnionych, a to już wystarczający powód aby zadbać o ich opinie. Dla osób szukających pracy każde nawet najmniejsze słowo “dziękuję” od potencjalnie wymarzonego pracodawcy jest bardzo ważne. Warto też pamiętać, że osoby, które nie nadawały się przy pierwszym procesie rekrutacyjnym, w przyszłości mogą się rozwinąć i być idealnym kandydatem np. na inne stanowisko.

5. Zadbaj o pierwsze dni pracy nowych pracowników

Pierwsze dni w firmie to jedno z najbardziej stresujących przeżyć dla każdego nowego pracownika. To też czas, kiedy dana osoba najwięcej opowiada na zewnątrz o swojej nowej pracy. Rodzinie, przyjaciołom i znajomym… z branży. Dbanie o wizerunek to tylko jeden z pobocznych powodów dla których warto zadbać o nowego pracownika już od pierwszych minut. Konsekwencje związane z nieodpowiednim wdrożeniem będą rzutować bowiem na jakość pracy w całym okresie zatrudnienia.

PODPOWIEDŹ: Przygotuj proces tzw. onboardingu. Na zachodzie (szczególnie w branży IT) dużą uwagę przywiązuje się do procesu wdrażania pracowników. Popularnością cieszą się przewodniki dla nowych pracowników, które zawierają podstawowe informacje o firmie, strukturze organizacyjnej czy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Do stworzenia takiego przewodnika możesz wykorzystać np. Trello.

5 porad employer branding

Nie przegap wymarzonej pracy!
Najlepsze oferty co wtorek na Twoim mailu.