Czy Pokolenie Z jest gotowe do wejścia na rynek pracy?
PracaSport.pl
Pamiętasz lekcje WF i wybieranie członków drużyn? Dwie osoby wskazane przez nauczyciela wybierały po kolei pozostałych uczniów do swoich zespołów. Gdyby tak wyglądała rekrutacja na rynku pracy, to najmniejsze szanse mieliby przedstawiciele Pokolenia Z.
Według badania przeprowadzonego przez Intelligent, ok. 40% liderów biznesu uważa, że kandydaci z Pokolenia Z – szczególnie ci, którzy ukończyli studia w latach 2020–2023 – są nieprzygotowani do wejścia na rynek pracy.
Spośród 1 243 ankietowanych liderów:
- 70% uważa, że najmłodsi pracownicy mają słabą etykę pracy i niewystarczające umiejętności komunikacyjne.
- 94% przyznaje, że czasami unika zatrudniania absolwentów.
Skąd te problemy komunikacyjne u pokolenia, które najbardziej potrafi walczyć o swoje potrzeby?
- Pandemia. Przez ostatnie dwa lata absolwenci 2020-2023 spotykali się częściej na Zoom niż w rzeczywistości. A na okres osiągnięcia przez nich pełnoletności przypadła społeczna izolacja.
- Pokolenie smartfonów. Młodzi zdecydowanie lepiej czują się w komunikacji z wykorzystaniem telefonu niż w bezpośrednich rozmowach.
- Zmiana metod i podejścia do pracy. Niedawni absolwenci szkół wyższych nie komunikują się w taki sposób, jak ich 50-letni menedżerowie, ale skutecznie współpracują i realizują zadania, korzystając z własnych narzędzi, takich jak media społecznościowe, SMS-y i aplikacje takie jak Slack czy Google Docs.