Wywiady

Jakie są możliwości pracy na rynku sportowym?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Blisko 150 ofert pracy, które znalazły się na PracaSport.pl zostało gruntownie przeanalizowanych. Wszystko po to, aby znaleźć odpowiedzi na pytania:

  1. Jakie są możliwości pracy na rynku sportowym?
  2. Co może być ważne przy wyborze pracowników przez pracodawców w branży sportowej?
  3. Jakie umiejętności są pożądane przez pracodawców w branży sportowej?

Badanie zostało przeprowadzone przez studentów Zarządzania w Sporcie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ogrom pracy, który należy docenić wykonali: Tomasz Muter, Sylwester Drożdź, Marcel Tyl i Mateusz Mroczka.

To pasjonaci sportu, aktywnie działający w Kole Naukowym Managerów Sportu UJ, które organizuje “Spotkania z ekspertem” czy Konferencję Naukową “Młodzi o Sporcie”.

Interesują się głównie piłką nożną i siatkówką, w przyszłości chcą pracować w polskim sporcie. Ta analiza miała także im otworzyć oczy na najbliższe perspektywy i szanse zawodowe.

Z całym badaniem możecie zapoznać się tutaj, a zaraz poniżej wywiad z jego twórcami.

Skąd pomysł na przeprowadzenie badania dotyczącego rynku pracy akurat w branży sportowej?

Tomasz Muter: Pomysł powstał podczas rozmowy z narzeczoną. Podzieliłem się z nią swoimi „rozkminami” dotyczącymi przyszłości, a konkretyzując pracy w sporcie. Dostałem odpowiedź: „To może sprawdź różne możliwości pracy w ramach tego uczelnianego projektu?”.

Okazało się, że była to świetna myśl. Tak się złożyło, że w tym samym czasie w ramach zaliczenia przedmiotu na studiach o nazwie „Badania Rynkowe”, mieliśmy zrealizować projekt badawczy. Gdy dobraliśmy się w grupy projektowe podzieliłem się tą ideą z chłopakami i jak widać pomysł chwycił. Nieoceniona była również pomoc ze strony mgr Szczepana Kościółka – prowadzącego zajęcia, który udzielał cennych wskazówek i wykazywał duże zainteresowanie podjętym przez nas badaniem.

Jaką metodologią zostało przeprowadzone badanie?

Tomasz Muter: Metodologia badania opierała się na analizie ofert pracy, które zamieszczane są na waszym portalu. Analizą objęliśmy propozycje pracy od początku uruchomienia zakładki „oferty pracy” do końca października bieżącego roku. Łącznie uzbierało się 141 ofert. Badanie rozpoczęliśmy od stworzenia ogólnej bazy danych, a potem z każdym kolejnym spotkaniem rozwijaliśmy projekt, analizując coraz to więcej szczegółów. Nieoceniona była pomoc naszego prowadzącego oraz praca jaką koledzy wykonali w Excelu. Szacun!

Sylwester Drożdź: Najistotniejszym punktem tego projektu było stworzenie bazy danych z poszczególnych ofert, jakie pojawiły się na portal PracaSport.pl. W ramach tego badania wyodrębniliśmy wszystkie umiejętności oraz cechy, jakie poszukują pracodawcy. Każde ogłoszenie było weryfikowane pod kątem lokalizacji, branży, stanowiska oraz przede wszystkim poszukiwanych umiejętności. Po stworzeniu bazy mogliśmy manipulować danymi oraz tworzyć poszczególne wykresy, wyniki pokazywały pewną logikę, choć nie obyło się bez paru zaskakujących wyników.

Kwestią czasu jest pojawienie się większej liczby ofert dla osób ze świata IT
Marcel Tyl, współautor badania

Przejdźmy zatem do wniosków. Jak wygląda ten rynek? Jak dużo jest ofert pracy w sporcie?

Marcel Tyl: Rynek sportowy staje się coraz bardziej merytokratyczny. Poszukiwani są ludzie kompetentni i wykształceni, nie tylko sprawni fizycznie. Według naszych badań ma to związek ze wzrostem interdyscyplinarności w sporcie. Na przykład, Manchester City zatrudnia 11 analityków. Koszykówka czy futbol amerykański już dawno zostały zdominowane przez liczby. Kwestią czasu, gdy na polskim rynku pojawi się jeszcze większa liczba ofert pracy dla osób z branży IT, taka sama sytuacja jest m.in. z marketingowcami.

Sylwester Drożdż: Oferty pracy w sporcie pojawiają się regularnie na rynku, choć ilość tych ogłoszeń jest dosyć ograniczona. Ograniczenia w dużej mierze występują przy lokalizacji danych ofert, przeważają oferty z Warszawy oraz liczba danych ogłoszeń nie jest zbyt wysoka. Rynek pracy w sporcie, nie jest aż tak hermetyczny, jak mogłoby się wydawać. Pracodawcy poszukują różne profile oraz przede wszystkim umiejętności, które można nabyć w innych sektorach. Choć zamiłowanie do sportu jest ważnym aspektem, nie jest on stawiany wysoko w hierarchii. Pracodawcy okazują się pragmatyczni i poszukują umiejętności ściśle związane z daną posadą aniżeli stricte hobbistycznego podejścia. Także samo zamiłowanie sportem nie jest wystarczającym czynnikiem, aby pracować w branży sportowej.

Jakich ofert jest najwięcej?

Marcel Tyl: Zanim padnie odpowiedź, powinniśmy wyjaśnić pewne aspekty projektu. Aby móc zobrazować wymagania rynkowe w sporcie postanowiliśmy podzielić oferty z portalu PracaSport.pl na 9 kategorii branżowych i 10 stanowisk, które oferują branże sportowe. Największy popyt jest na specjalistów, osoby które potrafią coś sprzedać czy komunikować się z klientem, itp. Prawie 20% ofert skierowanych jest do menedżerów. Rynek pracy w sporcie nie jest zamknięty dla osób bez doświadczenia. 10% pracodawców szuka stażysty lub asystenta w swojej organizacji.

Sylwester Drożdż: Najwięcej ofert pracy wypływa z klubów sportowych i bukmacherów. O ile wolne wakaty w klubach sportowych nie są wielkim zaskoczeniem, tak obecność bukmacherów w sporcie jako głównych pracodawców pokazuje, że pełnią oni coraz większą rolę w tej dziedzinie. Warto mieć ten fakt na uwadze.

Pracodawcy najbardziej oczekują doświadczenia, komunikatywności
Tomasz Muter, współautor badania

Jakie umiejętności są najbardziej pożądane przez pracodawców? Bardziej istotne są konkretne twarde kompetencje czy tzw. umiejętności miękkie?

Tomasz Muter: Z przeprowadzonych badań oraz wniosków własnych jednoznacznie wynika, że pracodawcy najbardziej oczekują doświadczenia, komunikatywności, znajomości programów komputerowych (najczęściej Office) oraz języków obcych. Powyższe umiejętności wedle naszego podziału są zarówno miękkie, twarde jak i mieszane. Fakt ten pokazuje, że trzeba być wszechstronnym i rozwijać się na różnych płaszczyznach. Są to wnioski ogólne pasujące do większości badanych przypadków.

Marcel Tyl: Być może zawiodę teraz naszych czytelników, ale nawet bardzo szczegółowa analiza, którą wykonaliśmy nie pozwala na stworzenie listy umiejętności, których opanowanie da pewność zdobycia pracy marzeń. Jednak, jedno mogę śmiało stwierdzić, ciężko będzie znaleźć pracę, posiadając tylko umiejętności twarde lub miękkie. W naszym badaniu nie ma stanowiska, które zdominowane zostałoby tylko przez jeden typ zdolności.

Znajomość języków obcych jak i programów komputerowych jest również mocno cenione przez pracodawców
Sylwester Drożdż, współautor badania

Jak zatem zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie w branży sportowej?

Sylwester Drożdż: Zwiększenie swoich szans na zatrudnienie zapewnia przede wszystkim duże doświadczenie. Większość pracodawców głównie zwraca na to uwagę. Zaangażowanie przyszłego pracownika w staże czy rozmaite praktyki na pewno zaplusują i ułatwią w przyszłości poszukiwanie pracy. Znajomość języków obcych jak i programów komputerowych również jest mocno cenione przez pracodawców.

Tomasz Muter: Każdy ma swoją drogę. Wszystko jednak sprowadza się do doświadczenia, na które składają się działania mające przybliżyć nas do wymarzonej pracy. Trzeba być odważnym i cierpliwym w realizacji swoich sportowych aspiracji.

Marcel Tyl: Jedyna inteligencja, która jest coś warta to ta, którą zdobywa się poznając życie, dlatego doświadczenie to tak ważna umiejętność dla pracodawców. Po drugie, nie da się odgrywać ważnej roli w świecie bez wystarczającej wiedzy w dziedzinie, którą wybraliśmy. Dlatego aplikancie, ucz się i zdobywaj doświadczenie! :)

Znasz już Akademię PracaSport.pl?
Jeśli pracujesz w sporcie lub jest to Twoim celem, nasza platforma edukacyjna jest właśnie dla Ciebie. Już ponad 1000 osób wzięło udział w internetowych kursach dla branży sportowej. Uczymy praktycznych aspektów z zakresu marketingu, dziennikarstwa, social media czy efektywnej pracy. Ponad 98% uczestników poleciłoby kurs swoim znajomym! Kliknij tutaj i wybierz czego chcesz się nauczyć.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu. Więcej informacji: damianjursza.com

Komentarze