Porady

10 szybkich podpowiedzi jak budować networking podczas eventów i konferencji biznesowych

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Oto 10 podpowiedzi, które sprawią, że biznesowe eventy wykorzystasz zdecydowanie bardziej owocnie niż dotychczas. Z każdą z tych porad zapoznasz się w krócej niż minutę. :-)

1. Idź na event, nawet jeśli nie wybiera się na niego żaden Twój znajomy

Większość ludzi jest w takiej samej sytuacji jak Ty – nie zna zbyt wielu obecnych na wydarzeniu osób. Podczas eventu szukaj rozmawiających ze sobą większych grup, do których możesz dołączyć (np. przy barze) lub zagadaj najbliższą osobę, która – podobnie jak Ty – stoi samotnie i czeka na kontakt z drugiej strony. Czasami wystarczy niepozorne “Cześć”, aby Twój rozmówca dalej sam pociągnął rozmowę.

2. Sprawdź kto wybiera się na event

Niemal każde branżowe wydarzenie dodawane jest na Facebooku. Wchodząc na listę gości możesz sprawdzić nie tylko kto wybiera się na event, ale także czy macie wspólnych znajomych i podobne zainteresowania. Taka wiedza może zdecydowanie ułatwić późniejsze rozmowy.

3. Zwracaj się osobowo

Jeśli poznajesz kogoś pierwszy raz, a rozmowa trwa już dłużej – staraj się podczas niej parę razy użyć imienia swojego rozmówcy. Odbiorca będzie zaskoczony, że tak dobrze je pamiętasz i będzie miał wrażenie, że całkiem dobrze się już znacie i rozumiecie. Jeśli nie przeszliście na “Ty”, dodaj oczywiście do imienia przedrostek “Pan”, “Pani”.

4. Rozmawiaj o pasjach, zainteresowaniach

Bądź otwarty na tematy niezwiązane z Twoją pracą. Ludzie uwielbiają rozmawiać o swoich pasjach jak podróże, kino, muzyka czy oczywiście sport.

5. Unikaj pytań w stylu „Gdzie pracujesz?”

Pamiętaj, że ludzie na konferencjach, szkoleniach czy innych eventach branżowych często chcą na chwile wyłączyć się od codziennej pracy. Pytanie “Gdzie pracujesz?” jest nie tylko pretensjonalne, ale może wskazywać, że do danej osoby podchodzisz wyłącznie interesownie.

Unikaj zwłaszcza pytania wprost o stanowisko czy zakres obowiązków danej osoby. Pracownik na niższym stanowisku może czuć się niezręcznie tym, że ma zbyt małe kompetencje – zwłaszcza przed poznanym przed chwilą nieznajomym, a osoba na wysokim stanowisku może niechętnie opowiadać o swojej roli, gdyż może mieć obawy, że w związku z tym będziesz czegoś od niej oczekiwać.

6. Skup się na rozmówcy, więcej słuchaj niż mów

Ważniejsza od liczby zebranych wizytówek jest jakość przeprowadzonych rozmów. Skoncentruj się w 100% na swoim rozmówcy i poświęć mu tyle czasu ile potrzebuje. Słuchaj, pytaj, obserwuj. To nic trudnego.

7. Nie mów czego potrzebujesz, ale w czym możesz pomóc

Przed pójściem na event przemyśl czy jest coś w czym mógłbyś pomóc potencjalnym rozmówcom. Nawet jeśli ktoś nie będzie chciał skorzystać z Twojej pomocy, to na pewno doceni i zapamięta Twój gest. Ważne, aby nie oferować swojej pomocy na siłę, ewentualny jej zamiar powinien wynikać naturalnie z kontekstu rozmowy. Czasem wystarczy, że kogoś wysłuchasz i po prostu coś mu doradzisz / udostępnisz kontakt.

8. Pamiętaj o follow-upach.

Miła rozmowa i wymiana wizytówek szybko pójdą w zapomnienie, jeśli po spotkaniu nie będziesz podtrzymywać kontakt. Następnego dnia po evencie przypomnij się krótko swojemu rozmówcy – podziękuj za miłą rozmowę, przypomnij o chęci pomocy lub rozwiń temat, który wczoraj poruszyliście.

Zapoznaj się z fragmentem wcześniejszego artykułu o networkingu dotyczącym bazy danych z kontaktami.

9. Zapytaj o preferowaną opcję kontaktu

Jeśli z nowa poznaną osobą umówiłeś się na dalsze rozmowy, zapytaj ją w jaki sposób możesz się przypomnieć / komunikować z nią w przyszłości. Jedni preferują kontakt mailowy, inni telefoniczny, a jeszcze inni wolą LinkedIn. Z pewnością wyróżnisz się tym spośród innych rozmówców i zdecydowanie zwiększysz procentowe szanse na odpowiedź na przyszłe follow-upy. :-)

10. Zostań prelegentem

Jeśli to tylko możliwe, warto być organizatorem lub prelegentem spotkań branżowych. Oczywiście pod warunkiem, że dysponujesz odpowiednią wiedzą, a wystąpienia publiczne Cię nie przerażają. Networking jest zdecydowanie prostszy, gdy podczas danego wydarzenia wszyscy znają Twoje imię i nazwisko.

Znasz już Akademię PracaSport.pl?
Jeśli pracujesz w sporcie lub jest to Twoim celem, nasza platforma edukacyjna jest właśnie dla Ciebie. Już ponad 1000 osób wzięło udział w internetowych kursach dla branży sportowej. Uczymy praktycznych aspektów z zakresu marketingu, dziennikarstwa, social media czy efektywnej pracy. Ponad 98% uczestników poleciłoby kurs swoim znajomym! Kliknij tutaj i wybierz czego chcesz się nauczyć.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu. Więcej informacji: damianjursza.com

Komentarze