Artykuły

Jak promować swoje artykuły?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

W dziennikarstwie internetowym połowa pracy polega na researchu i przygotowaniu artykułu, a reszta to praca, którą trzeba wykonać już po publikacji tekstu. O tym drugim aspekcie dowiesz się z poniższego wpisu.

Jesteś autorem treści, początkującym dziennikarzem. Nacisnąłeś właśnie przycisk “publikuj”, siadasz wygodnie w fotelu i liczysz liczbę odsłon?

Niestety, to za mało. Czas dokończyć robotę związaną z właśnie opublikowanym artykułem.

Oczywiście twój artykuł przeczytają czytelnicy danego serwisu, zapewne trafi on na kanały social media itd. Może to być jednak niewystarczające, aby przebić się do szerszego grona, zwłaszcza w przypadku mniej popularnych portali i serwisów sportowych. Dlatego będąc autorem (zwłaszcza na początku zawodowej drogi) trzeba wziąć sprawy w swoje ręce.

Promocja treści to olbrzymi temat, który szerzej poruszamy w kursie internetowym Marketing treści w internecie i podstawy SEO. Tutaj na prośbę jednego z czytelników, który tworzy artykuły dla serwisu piłkarskiego, podzielimy się zaledwie paroma konkretnymi wskazówkami.

Nasz czytelnik zapytał w jaki sposób może sprawić, aby jego teksty miały więcej wyświetleń. Odpowiedź oczywiście otrzymał, ale temat jest na tyle uniwersalny i powtarzalny, że warto tymi poradami podzielić się także tutaj. Zatem przejdźmy do konkretów.

Mam gotowy artykuł o piłce nożnej jak go wypromować?

Przygotowałeś (przykładowo) artykuł o Pogoni Szczecin albo Interze Mediolan i uważasz, że jest on wartościowy. Opublikowałeś go w serwisie internetowym z którym współpracujesz, ale szału z wyświetleniami nie ma… Trzeba zatem zastanowić się, gdzie znajdziesz potencjalnych odbiorców, czyli czytelników.

Warto założyć konto na forum kibiców Pogoni. Warto dodać się do grup na Facebooku, gdzie są dyskusje o Serie A, albo gdzie integrują się fani Interu. Warto zobaczyć czy jakieś dyskusje nie toczą się w komentarzach pod popularnymi filmami na YouTube np. na oficjalnych kanałach klubów.

I w tych miejscach udostępnić swój artykuł, ale nie na zasadzie samego linka, który zostanie potraktowany jako spam, ale czegoś więcej. Jakiegoś komentarza, który “coś” wnosi do dyskusji i przybliża jaką konkretną wartość ma linkowany artykuł dla fanów.

Żeby takie działania były skuteczne, to warto wcześniej zacząć budować sobie relacje i reputację na tych forach/grupach/fanpage’ach. Tak, aby nie publikować tylko stale linków do swoich artykułów, ale także dyskutować na temat innych postów.

Najlepiej, aby maksymalnie jeden na pięć wpisów na forum/grupie/fanpage’u zawierał link do twojego artykułu. Wtedy masz szansę być bardziej wiarygodnym dla aktywnej tam społeczności. Jeśli 3-4 razy skomentujesz coś komuś lub poruszysz interesujący wątek na grupie, wtedy jak podzielisz się linkiem do swojego artykułu, to ludzie zdecydowanie chętniej klikną i sprawdzą, co napisałeś.

Gdy artykuł jest na jakiś szczególnie ciekawy temat, można spróbować wrzucić go na serwisy typu Wykop.pl. Można sprawdzić takżę w social media, czy ktoś poruszał podobną tematykę i wejść w dyskusję np. na Twitterze z twórcą takiego artykułu i jego czytelnikami.

Jak napisać artykuł, który łatwo będzie wypromować?

Przed napisaniem artykułu warto zastanowić się i poszukać co w tej chwili interesuje internautów.

Przykładowo jeśli na jakimś popularnym fanpage’u lub profilu na Twitterze w komentarzach trwa dyskusja kto powinien grać na lewej obronie w reprezentacji Polski, to można przygotować artykuł będący analizą, pokazującą w jakiej formie są kandydaci do gry na tę pozycję.

Po jego publikacji dołączyć do dyskusji i napisać w komentarzu wiadomość w stylu: Postanowiłem przeanalizować kto nadaje się do gry. Wyszło, że jest to Rybus. Liczby mówią same za siebie. Zresztą sprawdźcie sami, w ostatnich tygodniach w lidze rosyjskiej naprawde się wyróżnia [link do artykułu].

W swoich artykułach warto też sięgać po wypowiedzi ekspertów. I to najlepiej, aby nie był to jeden ekspert tylko przynajmniej 2-3. Można oznaczyć ich na Twitterze. Jest duża szansa, że oni podadzą twój tweet dalej, a ty skorzystasz z ich zasięgów. Jest też możliwość, że wrzucą to na np. prywatnego Facebooka, co także podbije ilość wyświetleń lub inne kanały jakimi dysponują.

Jak widzisz możliwości jest wiele. Najważniejsze to, aby twoja praca nie skończyła się na samej publikacji artykułu.

Znasz już Akademię PracaSport.pl?
Jeśli pracujesz w sporcie lub jest to Twoim celem, nasza platforma edukacyjna jest właśnie dla Ciebie. Już ponad 1000 osób wzięło udział w internetowych kursach dla branży sportowej. Uczymy praktycznych aspektów z zakresu marketingu, dziennikarstwa, social media czy efektywnej pracy. Ponad 98% uczestników poleciłoby kurs swoim znajomym! Kliknij tutaj i wybierz czego chcesz się nauczyć.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu. Więcej informacji: damianjursza.com

Komentarze