Jak nie być złym szefem?

Damian Jursza

Damian Jursza

Test

Nie ma co się oszukiwać. Prawie każdy zetknął się ze złym szefem.  A jak samemu się nim nie stać?

87% osób twierdzi, że na pewnym etapie swojej kariery pracowało dla toksycznego szefa, a 51% odczuwało z tego powodu stany lękowe wynika z ankiety przeprowadzonej przez FlexJobs.

69% osób stwierdziło, że szef ma większy wpływ na ich zdrowie psychiczne niż lekarz lub terapeuta i mniej więcej taki sam wpływ jak ich partner.

Wyniki badania pokazują, jak funkcje managerskie i zarządcze obarczone są dużą odpowiedzialnością, ale także dużą szansą na wywarcie pozytywnego wpływu na ludzi.

Co robić, żeby nie stać się złym szefem?

Oto cztery proste sugestie, które warto wziąć sobie do serca.

1. Spraw, aby zakres prac był rozsądny, a wymagania jasne i realne do spełnienia.

Według danych FlexJobs jednym z największych problemów, z którymi borykali się pracownicy, było poczucie, że ich szef ma wygórowane oczekiwania (30%).

Ludzie chcą wykonywać dobrą pracę i docenią zadania, które są merytoryczne i ważne. Trzeba pociągać ludzi do odpowiedzialności za wykonanie swojej pracy — pokazywać, że ich praca ma znaczenie i jest wartościowa.

Nie przytłaczaj jednak ludzi ani nie dawaj im więcej, niż są w stanie udźwignąć, ponieważ obniży to ich poczucie własnej wartości i zmniejszy ich zaangażowanie.

2. Stwórz możliwości rozwoju.

Ludzie chcą się rozwijać, a nauka wiąże się z większym poziomem szczęścia i spełnienia. 34% ankietowanych stwierdziło, że ich liderów charakteryzuje to, że nie zapewniają oni możliwości rozwoju.

Zapytaj ludzi, czego chcą i staraj się zapewnić im możliwości rozwoju zgodne z ich pasjami.

Współpracuj z pracownikami nad stworzeniem planów uczenia się w oparciu o kierunek, w jakim chcą podążać w swojej karierze, w połączeniu z wartością, jaką mogą wnieść do organizacji.

Ułatwiaj naukę pomiędzy członkami zespołu i przedstawiaj swoim pracownikom mentorów, którzy mogą ich wspierać i dzielić się doświadczeniem.

3. Doceniaj ludzi.

Podstawowym sposobem na stworzenie pozytywnego doświadczenia zawodowego jest okazywanie uznania za dobrze wykonaną pracę. Według FlexJobs aż 26% osób stwierdziło, że ich szef nigdy nie stosował odpowiednich pochwał.

Chwal ludzi w sposób, w jaki będzie to dla nich miało największe znaczenie. Publiczne oklaski działają na niektórych, a cichy komplement jest lepszy dla innych.

Nigdy nie wybieraj faworytów i bądź uczciwy, okazując wdzięczność za wartość, którą dostarczają dla firmy.

4. Bądź stabilny emocjonalnie

W ankiecie FlexJobs 40% stwierdziło, że ich menedżer zachowywał się pasywno-agresywnie, 33% doświadczyło niegrzecznego lub obraźliwego zachowania, w tym sarkazmu lub poniżania, 21% widziało liderów, którym brakowało granic, 22% widziało, jak ich lider plotkuje, 20% doświadczyło, że lider używa groźby, a 18% doświadczyło dyskryminacji lub niewłaściwych komentarzy lub działań.

Oczywiście takie zachowania są niedopuszczalne i z pewnością są cechami toksycznego przywództwa. Liderzy, którzy przejawiają tego rodzaju działania, muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności.

Ale nawet jeśli nie demonstrujesz tych patologicznych zachowań, możesz mieć wpływ na ludzi, nawet w momentach w których mieć go nie zamierzasz.

Twoje zachowanie jest oceniane cały czas, w lepsze i gorsze dni, gdy jesteś chory czy nerwowy z powodu kiepskiej sytuacji prywatnej. Bądź przewidywalny bez względu na okoliczności.

Badania pokazują, że ludzie wolą przewidywalność u szefa od perfekcji. Daj z siebie wszystko, bądź autentyczny, przyznaj się do błędów i pracuj nad ciągłym doskonaleniem.

Nie przegap wymarzonej pracy!
Najlepsze oferty co wtorek na Twoim mailu.