Kulisy działania Akademii PracaSport.pl

Damian Jursza

Damian Jursza

Test

Odsłaniamy jak wyglądały prace od uruchomienia pierwszego kursu “Dziennikarstwa sportowego” dla zamkniętej grupy osób, po aktualny kształt Akademii z siedmioma kursami dla szerokiego grona odbiorców. Przybliżamy także dane finansowe oraz narzędzia, z których korzystaliśmy przy projekcie.

Zanim przejdziemy do kulis, mamy przyjemność zaprezentować wam nową odsłonę Akademii PracaSport.pl. Platforma zawiera 7 kursów tematycznych skierowanych do osób pracujących w branży sportowej:

Pomysł na stworzenie internetowych kursów dla branży sportowej zrodził się w połowie 2016 roku. Duży wpływ na to miały maile od czytelników bloga PracaSport.pl, które zawierały prośby o porady dotyczące pracy w mediach oraz narzekania na odrealniony program studiów na kierunkach dziennikarskich.

Idea wydawała nam się ciekawa i postanowiliśmy ją zbadać. Założyliśmy, że jeśli uzbiera się minimum 200 zainteresowanych kursem dziennikarstwa sportowego, wtedy zaczniemy pracę nad Akademią.  

Przygotowania do startu

24 sierpnia 2016 roku uruchomiliśmy landing page w celu sprawdzenia czy temat rzeczywiście jest interesujący. Strona nie zawierała programu, ceny oraz daty starty kursu, a jedynie ogólne informacje. Założenie było takie, że osoby, które poprzez formularz na landing page’u zostawiły swojego maila, miały dowiedzieć się o starcie Akademii jako pierwsze i mieć realny wpływ na jej kształt.

Wymagany przez nas próg – 200 zgłoszeń – udało się przekroczyć bardzo szybko, chociaż cała promocja odbywała się jedynie poprzez stronę PracaSport.pl, jej newsletter oraz kanały w serwisach społecznościowych (Facebook, Twitter).

Zapisane osoby poprosiliśmy o pomoc w ustaleniu zakresu tematycznego kursu. 132 osoby wypełniły ankietę i na bazie jej wyniku powstał ramowy program kursu.

Po blisko 4 miesiącach przygotowań, 14 grudnia kurs “Dziennikarstwo sportowe” ujrzał światło dzienne. Informacje o starcie otrzymały jedynie osoby, które wcześniej zapisały się poprzez landing page. Mailing trafił do 389 odbiorców i miał bardzo wysoki współczynnik otwarć (59,6%) oraz kliknięć (45%).

Zamknięta sprzedaż, wyłącznie dla wąskiej grupy, miała na celu docenienie osób, które były z nami od początku (otrzymały one rabat – 50 zł), a także przetestowanie poziomu i funkcjonalności kursu. Łącznie w grudniu sprzedaliśmy 33 kursy.

Finanse

Zachęceni bardzo dobrymi opiniami pierwszych uczestników, uznaliśmy, że mamy gotowy produkt i w marcu 2017 roku otworzyliśmy zapisy dla wszystkich.

Łącznie sprzedaliśmy 67 kursów, co dało przychód wysokości 22 515 zł.

  • Nominalna cena kursu: 379 zł
  • Średnia cena kursu: 336 zł

Średnia cena jest zaniżona przez zniżki dla betatesterów oraz wakacyjny rabat dla uczniów i studentów.

Przybliżone koszty przedsięwzięcia wyniosły 9 050 zł. Najważniejsze z nich to:

  • Abonament Thinkific (platforma e-learningowa): 539 dolarów (ok. 2 000 zł)
  • Abonament Mailchimp (wysyłka newsletterów): 180 dolarów (ok. 650 zł)
  • Druk certyfikatów, wysyłka Pocztą Polską, pudełka z Zapakuj.to, notesy: 1 675 zł
  • Podatek VAT (23%): 4 210 zł
  • Prowizje tPay (system płatności): 515 zł

• małe kroki, które robisz do przodu są lepsze niż duże, które tylko planujesz ?? • #akademiapracasport

Post udostępniony przez Joanna Sobczykiewicz (@jsobczykiewicz95)

Dlaczego zmieniliśmy Akademię

Wysokie oceny kursu nie przekładały się na liczbę kolejnych uczestników. Mimo tego, dobre opinie była dla nas odpowiednią rekomendacją i motywacją do działania. Od początku bowiem planowaliśmy, że docelowa Akademia ma mieć szeroką ofertę edukacyjną. W momencie, gdy sprzedaż zatrzymała się na liczbie 2-4 kursy w miesiącu – wiedzieliśmy, że nie ma wyjścia i trzeba zrobić krok dalej.

Wprowadzone zmiany są odpowiedzią na trzy największe mankamenty Akademii w jej pierwotnym kształcie.

1. Wąska grupa docelowa kursu “Dziennikarstwo sportowe”

Grupa osób zainteresowanych pracą w mediach sportowych jest dość mocno ograniczona. Teraz z naszą propozycją chcemy trafić do innych zawodów, takich jak chociażby pracownicy związków i klubów sportowych czy osoby zajmujące się marketingiem i PR. Jesteśmy przekonani, że wiedza zdobyta dzięki Akademii pomoże im w codziennej pracy.

2. Brak możliwości rozbudowy kursu “Dziennikarstwo sportowe”

Kurs był bardzo kompleksowy i zawierał mnóstwo tematów, których nie mogliśmy rozwinąć. Osobne kursy dały nam taką możliwość. Najbardziej rozbudowaliśmy zagadnienia poświęcone blogowi i Facebookowi, które w kursie “Dziennikarstwo sportowe” były tylko dodatkami, a i tak miały bardzo wysokie oceny.

3. Zbyt wysoka cena kursu “Dziennikarstwo sportowe”

Cena za kurs “Dziennikarstwo sportowe” wysokości 379 zł dla wielu młodych osób była zaporowa, w czym utwierdziły nas m.in. zapytania mailowe o sprzedaż ratalną. Nowa Akademia oferuje wszystkie kursy w cenie 75 zł.

Narzędzia

Podczas pracy nad kursem, wykorzystaliśmy szereg narzędzi. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat, dajcie znać w komentarzach. Tutaj jedynie sygnalizujemy ich wykorzystanie:

  • Apester – quizy w kursach
  • Google Docs – treści kursów
  • Mailchimp – mailingi
  • Slideshare – prezentacje w kursach
  • Thinkific – platforma edukacyjna
  • Trello – zarządzanie projektem
  • Typeform – ankiety
  • Vizzlo – wykresy w kursach
  • Zapier – integracja aplikacji
Nie przegap wymarzonej pracy!
Najlepsze oferty co wtorek na Twoim mailu.