Porady

Portal czy wortal?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Dwa powszechnie używane przez nas pojęcia, choć to drugie znacznie rzadziej. Czym się różnią? Czy może są synonimami? Dlaczego niektórzy swoją stronę nazywają wortalem, a inni na te sam serwis mówią portal?

Oba słowa różnią się jedną literą i w zasadzie jedną cechą charakterystyczną. Portal to serwis wielotematyczny, natomiast wortal skupia się tylko na jednej dziedzinie. Oba przynajmniej w teorii są bardziej rozbudowane i mają więcej funkcjonalności niż zwykłe strony internetowe.

Przykładem portalu jest Wp.pl, Onet.pl czy Interia.pl.

Przykładem wortalu jest 90minut.pl, eSpeedway.pl czy SkiJumping.pl.

Dlaczego zatem administratorzy stron sportowych nazywają je portalami? Odpowiedź jest dość prosta. Portal kojarzy nam się z czymś dużym, rozbudowanym i poważnym. Nazwa brzmi jakoś tak fajniej i jest lepiej kojarzona w świadomości przeciętnego internauty. Odpowiedź banalna, ale tak rzeczywiście jest.

Przez takie podejście właścicieli serwisów internetowych – podział na portale i wortale w ostatnich latach stracił na znaczeniu. W zasadzie jest to już podział historyczny, używany jeszcze przez osoby, które pamiętają kosztowne łączenie z internetem za pomocą modemów. Trochę szkoda, bo słowo portal, które oznaczało kiedyś naprawdę różnorodny tematycznie serwis, pomału staje się synonimem zwykłej strony internetowej.

Na koniec jeszcze jedno. Czym jest strona PracaSport.pl? Wortalem? Portalem? Ani jednym, ani drugim, jest blogiem.

[Fot. aesop/Flickr]

Znasz już Akademię PracaSport.pl?

Jeśli pracujesz w sporcie lub jest to Twoim celem, nasza platforma edukacyjna jest właśnie dla Ciebie. Już blisko pół tysiąca osób wzięło udział w internetowych kursach przeznaczonych dla branży sportowej. Uczymy praktycznych aspektów z zakresu marketingu, dziennikarstwa, social media czy efektywnej pracy. Kliknij tutaj i wybierz czego chcesz się nauczyć.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu.

Komentarze