Jak przeprowadzić zgodny z regulaminem konkurs na Facebooku?

Nie ma tygodnia, żebym wchodząc na Facebooka nie widział konkursów na profilach sportowych. Do wygrania bilety, koszulki, książki, itp. Pełen przekrój kolorowych gadżetów.  Dla kibica istny raj, dla organizatora konkursu już niekoniecznie. Zdecydowana większość  organizowanych konkursów  łamie podstawowe zapisy regulaminu Facebooka. Jak zatem przeprowadzić legalny konkurs?

Na początek mały rachunek sumienia. Kto czytał regulamin dotyczący przeprowadzenia konkursów na Facebooku? No właśnie…  Organizując pierwszy raz konkurs, zazwyczaj opieramy się na schematach zaobserwowanych wśród innych. Nieświadomie łamiemy regulamin, Facebook nie reaguje, więc ten sam schemat powtarzamy przy następnych konkursach. Póki jesteśmy małym profilem, nic nam nie grozi. Administracja Facebooka nie jest w stanie na bieżąco monitorować wszystkich.  Co jednak kiedy staniemy się bardziej popularni lub nadużycie zgłosi nielubiąca nas konkurencja?

Będziemy tak duzi i popularni, że Facebook daruje nam winę? Nie, to nie jest prawidłowa odpowiedź. W przypadku ewidentnego łamania regulaminu gigant z Kalifornii jest bezlitosny. Przypomnę tylko, że na przestrzeni ostatnich lat Facebook z różnych powodów usuwał (lub zawieszał) profile tak dużych marek jak House, Cropp czy blog Kasi Tusk.

Do niedawna jedną legalną możliwością była organizacja konkursu za pomocą konkursowej aplikacji.  Metoda najbezpieczniejsza, najbardziej profesjonalna, dająca zazwyczaj najlepsze efekty, ale i najdroższa.  Na szczęście na rynku jest kilka gotowych aplikacji w rozsądnej cenie lub oferujących częściowe funkcjonalności za darmo, ale to temat na oddzielny artykuł.

Pod koniec sierpnia Facebook zmienił regulamin i pozwolił na przeprowadzenie konkursów także na osi czasu. Czyli w zasadzie zalegalizował to co było praktykowane od dawna.  Duże profile nadal będą korzystać z dedykowanych aplikacji konkursowych, ale dla mniejszych podmiotów jest to szansa na przeprowadzenie szybkiego i w pełni legalnego konkursu. Należy jednak pamiętać o paru elementarnych zasadach!

Po pierwsze wpis powinien zawierać objaśnienie zasad konkursu. Musimy pamiętać o poinformowaniu naszych fanów o dacie zakończenia zabawy, nagrodzie czy sposobie wyłaniania laureatów. Naturalnie zgłoszenia mogą być przyjmowane w komentarzach (mogą zawierać zdjęcia, filmy), a rozstrzygnięcie może odbywać się na podstawie największej liczby polubień („lików”), jakie zgromadził dany komentarz czy zdjęcie. Zabronione są jednak dwie rzeczy, które notorycznie stosują organizatorzy konkursów. Nie wolno używać w konkursie mechanizmów udostępnienia (zachęcać do udostępniania konkursowego wpisu) ani tagowania się na zdjęciach (użytkownicy nie mogą być zachęceni to oznaczania się na zdjęciu).

Podsumujmy:
TAK – konkursy na tablicy, odpowiedzi w komentarzach, rozstrzygnięcia na podstawie liczby lików.
NIE – udostępnianie wpisów, oznaczenia się na zdjęciach.

Powodzenia w przeprowadzaniu legalnych konkursów!

[Fot. Robert Scoble/Flickr]

Marzysz o pracy w branży sportowej?
Rozwiń swoją karierę razem z nami! Akademia PracaSport.pl to pierwsza w Polsce, internetowa platforma edukacyjna dla osób z branży sportowej. Zdobędziesz nową wiedzę i umiejętności, które przybliżą Cię do wymarzonej pracy w sporcie.

Kliknij i dowiedz się więcej