Artykuły

E-sport – co to jest i na czym polega?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

E-sport to, najprościej ujmując, forma rywalizacji w grze wideo. Rodzajów tej gry może być bardzo wiele – od piłki nożnej, przez RPG dla wielu graczy, po gry strategiczne w czasie rzeczywistym. Podobnie jak w przypadku klasycznego sportu, zawodowcy, a czasem całe zespoły, walczą o prestiż, uznanie i nagrody pieniężne, które osiągają stawki rzędu milionów złotych.

Skąd wziął się e-sport?

Termin powstał już pod koniec lat 90., a rozwój Internetu przyczynił się do wypracowania nowej struktury e-sportu, która przyciąga grono inwestorów chętnie sponsorujących turnieje i targi. Rynek e-sportowy charakteryzuje się dużą dynamiką, a jego wartość szacowana jest na bilion dolarów. E-sporty są tak popularne, że istnieją również legalne zakłady e-sportowe, a w Polsce i na świecie należą do najczęściej oglądanych sportów (dość ciekawy artykuł na ten temat opublikował ExpressVPN).

Zamiast na boisku lub korcie gracze e-sportowi rywalizują z innymi graczami za pośrednictwem systemu elektronicznego w postaci gry wideo. Zwłaszcza podczas ważniejszych wydarzeń w branży udział biorą komentatorzy i streamerzy, którzy dokonują transmisji na YouTube lub Twitchu.

Gracze e-sportowi rywalizują ze sobą online w testach umiejętności, refleksu i wytrzymałości. Nazwiska takie jak trzykrotny mistrz świata League of Legends Koreańczyk Faker, Szwed f0rest, Japończyk Daigo przyczynili się do przekształcenia e- sportu w poważną działalność. E-sportowe gry wideo dzieli się na kilka kategorii, z których najważniejsze to:

  • RTS – strategia czasu rzeczywistego,
  • MOBA – wieloosobowe areny bitewne online,
  • FPS – strzelanka z perspektywy pierwszej osoby,
  • Battle Royale – gry akcji z wieloma zawodnikami, z których przetrwać może jeden,
  • DCCG – cyfrowe gry karciane.

Kto ogląda e-sport?

Oglądalność e-sportu rośnie z roku na rok. Szacuje się, że 380 milionów ludzi na świecie, z czego 165 milionów to osoby regularnie zainteresowane e-sportem. Większość entuzjastów pochodzi z Ameryki Północnej, Chin i Korei Południowej, choć również w Polsce liczba fanów rośnie dynamicznie. Najwięcej z nich to młoda publiczność, zwłaszcza millenialsi. Choć lwia część widzów to mężczyźni, kobiety coraz częściej przejawiają zainteresowanie tym sektorem.

61% Polaków w wieku 16-65 lat zetknęła się z pojęciem e-sportu, a 26% przynajmniej raz wykupiło usługę związaną z rynkiem e-sportowym. Znaczna część tych osób zainteresowała się e-sportem podczas pandemii, gdy tradycyjne wydarzenia sportowe były regularnie odwoływane.

Skąd bierze się popularność e-sportów? Gracze uwielbiają rywalizację, a e-sporty są łatwo dostępne. Tradycyjny sport wymaga fizycznego umieszczenia widzów i zawodników w tej samej lokalizacji, podczas gdy w przypadku gier można współzawodniczyć z ludźmi z całego świata za pomocą jedynie połączenia internetowego i bez wychodzenia w domu.

Nie ma też barier jeśli chodzi o rozpoczęcie przygody z e-sportem. Wystarczy zalogować się i wziąć udział w wydarzeniu. Najlepsi, którzy dużo trenują, mogą z łatwością rozpocząć karierę zawodową w tej branży. Większość graczy rozpoczyna od swobodnej gry, aby następnie przejść do profesjonalnej rozgrywki. W kolejnym etapie dołączają do zespołu, a następnie zaczynają traktować e-sport nieco poważniej – dołączają do zorganizowanych ugrupowań i dążą do wyższych poziomów.

Przyszłość e-sportu zapowiada się ciekawie. Liczba widzów rośnie, co potęgowane jest wzrostem popularności streamerów na Twitchu. Zmienia się i ewoluuje również technologia, a upowszechnienie innowacji takich jak rozszerzona rzeczywistość otwiera przed e-sportem nowy wymiar możliwości.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu. Więcej informacji: damianjursza.com

Komentarze