Artykuły

Koniec pewnej epoki. HBO rezygnuje z boksu

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

To, że w biznesie medialnym nie ma sentymentów dobitnie pokazuje ostatnia decyzja władz telewizji HBO. Po 45 latach nieprzerwanej obecności boks znika z anteny tej stacji. Z perspektywy amerykańskiego widza to koniec pewnej epoki.

Powód? Pieniądze.

– To nie jest nasza subiektywna decyzja. Według badań boks nie jest już magnesem dla naszych odbiorców, aby subskrybować HBO – tłumaczy Peter Nelson, HBO Sports VP.

Dla amerykańskich kibiców to szok. To tak jakby w Polsce Canal + Sport całkowicie zrezygnowałby z pokazywania spotkań piłki nożnej. A wydawało się, że boks jest wpisany w DNA stacji HBO na zawsze.

Wyniki coraz gorsze

HBO to obok Showtime najbardziej kojarzony z boksem gracz na rynku praw telewizyjnych. Nieoficjalnie mówi się, że wycofuje się, bo po prostu przegrał walkę ze swoim największym rywalem. Albo inaczej – nie chce rywalizować za wszelką cenę nie tylko z nim, ale także ESPN, Fox Sports i serwisem streamingowym DAZN (o nim za chwile).

Gdy porzucimy sferę emocji, a spojrzymy na twarde dane, decyzja HBO wydaje się mocno pragmatyczna.

W czasach Mike’a Tysona walki oglądało 5 milionów widzów, a w tym roku średnia oglądalności to zaledwie 820 tysiące widzów (tylko 2% całej widowni). Czarę goryczy przelała walka Juan Francisco Estrada – Felipe Orucuta z 8 września 2018 roku, którą oglądało 298 tysięcy widzów, co było jednym z najgorszych wyników w całej 45-letniej historii HBO.

Onlinowa platforma DAZN rozbija bank i szturmuje rynek

Duży wpływ na decyzję telewizyjnego giganta miało pojawienie się na rynku wspomnianej wcześniej platformy streamingowej DAZN, które oferuje subskrypcje w cenie 9,99$ za miesiąc. DAZN chwali się tym, że ma swojej ofercie ponad 80 walk w ciągu roku z czołowych „stajni” jak: Matchroom USA, Bellator, World Boxing Super Series i Combate Americas. To właśnie ta platforma posiada prawa do walk niepokonanej gwiazdy wagi ciężkiej – Anthony’ego Joshuy.

W październiku DAZN ogłosiła podpisanie umowy z mistrzem wagi średniej i eks gwiazdą walk na HBO – Canelo Alvarezem. Za pięcioletni kontrakt gwiazda boksu z Meksyku otrzyma rekordową kwotę 365 milionów dolarów. Tym samym Alvarez stał się najlepiej opłacanym zawodnikiem w historii sportu!

HBO Boxing to nie tylko telewizja

Koniec transmisji może spowodować także zawieszenie innych projektów HBO Boxing. Popularnego bloga InsideHBOboxing.com, liczącego prawie 3 miliony fanów fanpage’a na Facebooku, kanału na YouTube mającego ponad ponad pół milion subskrypcji i blisko 200 milionów odtworzeń wszystkich filmów oraz mającego podobną liczbę subskrypcji podcastu HBO Boxing na Soundcloud.

Kibicom brakować będzie natomiast charyzmatycznych postaci stacji takich jak komentator Jim Lampley czy ekspert Roy Jones Jr.

Piękna historia. 22.01.1973  – 27.10.2018

Niezależnie od decyzji, HBO na zawsze pozostanie w pamięci kibiców boksu.

Pierwszą transmisją, która rozpoczęła piękną 45-letnią historię przygody stacji z boksem była legendarna walka o mistrzostwo świata wagi ciężkiej w Kingston pomiędzy George’em Foremanem a Joe Frazierem.

Później HBO miało u siebie m.in. takie hity jak:

  • Muhammad Ali  – George Foreman,
  • Julio César Chávez – Meldrick Taylor,
  • Evander Holyfield – George Foreman  (1991 r. – pierwsza walka w formie PPV),
  • Floyd Mayweather, Jr. – Oscar De La Hoya (druga w historii boksu walka pod względem ilości sprzedaży PPV –  2,4 miliona sztuk),
  • Manny Pacquiao – Oscar De La Hoya,
  • Floyd Mayweather, Jr – Manny Pacquiao (rekordowa sprzedaż PPV – 4,6 miliona sztuk).

Najwięcej sprzedanych PPV boks i MMA

W sumie HBO pokazało ponad 1100 walk z udziałem takich legend jak: Mike Tyson, Evander Holyfield, Oscar De La Hoya, Manny Pacquiao, Floyd Mayweather, Roy Jones Jr., Lennox Lewis, Bernard Hopkins, Giennadij Gołowkin czy Wladimir Kliczko. Na przestrzeni lati nie zabrakło także polskich wątków.

Ostatnią walką na antenie HBO  będzie pojedynek Daniel Jacobos – Sergiy Derevyanchenko 27 października.

Potem kurtyna idzie w dół. Najprawdopodobniej na zawsze.

 

Znasz już Akademię PracaSport.pl?
Jeśli pracujesz w sporcie lub jest to Twoim celem, nasza platforma edukacyjna jest właśnie dla Ciebie. Już ponad 500 osób wzięło udział w internetowych kursach dla branży sportowej. Uczymy praktycznych aspektów z zakresu marketingu, dziennikarstwa, social media czy efektywnej pracy. Ponad 98% uczestników poleciłoby kurs swoim znajomym! Kliknij tutaj i wybierz czego chcesz się nauczyć.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu.

Komentarze