Wywiady

Wywiad: Bartosz Parys – autor projektów koszulek Lecha Poznań

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

W nadchodzącym sezonie ligowym Lech Poznań zagra w koszulkach meczowych zaprojektowanych przez kibica. To efekt dobrej współpracy poznańskiego klubu z włoskim producentem odzieży sportowej – marką Macron.

Firma z Bolonii zgodziła się wyprodukować w pełni autorski projekt. To nowość, gdyż wcześniejsi producenci sprzętu, z którymi współpracował „Kolejorz”, oferowali jedynie drobne zmiany w ramach produktów katalogowych.

O tym, jak wyglądały prace nad nowymi koszulkami, opowiada Bartosz Parys – laureat konkursu na najlepszy projekt.

Jak to się stało, że zostałeś autorem nowych koszulek meczowych Lecha Poznań?

Od mniej więcej dwóch lat tworzę różne projekty graficzne związane z Lechem. Swoje prace wrzucam na Twittera czy Instagrama, będąc ciekawym opinii kibiców. W czasie gdy Lech ogłosił, że kibice będą mogli wysyłać swoje propozycje na nową koszulkę, dostałem od klubu wiadomość, że moje prace są śledzone i niektóre z nich zrobiły duże wrażenie. Jednocześnie zostałem zaproszony do wzięcia udziału w konkursie.

Przygotowałem kilka zestawów po trzy koszulki i postanowiłem wysłać. Były to koszulki nawiązujące do Poznania czy herbu Lecha. Pojawiały się motywy poznańskich koziołków oraz skrzydełek z herbu klubu. Stworzyłem również wzory nawiązujące do historycznych koszulek, jak i całkowicie wymyślone koncepty. Jak widać, wysłanie projektów było dobrą decyzją i jestem bardzo szczęśliwy, że „Kolejorz” zagra w tym sezonie w koszulkach mojego projektu.

Ile czasu trwały prace nad tym projektem?

Nad projektem, który został wybrany, pracowałem około dwóch dni. Jako, że mamy modę na powracające stare wzory koszulek, zdecydowałem się stworzyć coś podobnego.

Jednego dnia przejrzałem stare zdjęcia Lecha w poszukiwaniu wzorów koszulek w jakich grano w latach 70-tych czy 80-tych. Wybrałem jeden, który mi się spodobał, a następnie go odwzorowałem. Jednocześnie nie chcąc, aby była to typowa kopia, dodałem od siebie wzorek i wybrałem odpowiedni krój pisma, który pasował do stylu koszulki.

Z tyłu koszulki dodałem napisy „Nigdy się nie poddawaj”. Na tylnej części kołnierzyka nałożyłem datę założenia klubu, a na rękawkach napisy „KKS Lech Poznań”, jednak – z tego co widzę – nie ma tego w ostatecznej wersji. Projekt odłożyłem na jeden dzień, a po tym czasie wróciłem ze świeżym spojrzeniem aby nanieść ewentualne poprawki.

Koszulki spotkały się z różnym odbiorem kibiców. Część kibiców jest bardzo zadowolona, inni narzekają, że tylko trzeci komplet jest fajny. Jakie informacje docierają do Ciebie?

Przede wszystkim dostaję bardzo dużo wiadomości z gratulacjami również od osób, którym koszulki nie przypadły do gustu – co jest miłym gestem. Podczas prezentacji, od momentu pojawienia się nowych koszulek, mój telefon momentalnie „eksplodował”.

Przeglądając opinie i wiadomości, które otrzymuję, zdecydowanie przeważają pozytywne reakcje. Oczywiście są też głosy niezadowolenia, co w pełni rozumiem. Pojawiają się właśnie opinie, że koszulki nie mają w sobie czegoś związanego z miastem czy klubem.

Czy Lech Poznań i Macron są otwarci na współpracę w przyszłości? Chodzi chociażby o projekty ubrań casualowych dla kibiców.

O tym nic mi nie wiadomo. Podpytać klub zapewne będzie okazja podczas wyjazdu do Bolonii.

Czy możesz zdradzić coś więcej na temat wyjazdu do Bolonii?

Tak. Wyjazd ma się odbyć w ciągu najbliższych miesięcy. Głównym celem będzie zwiedzenie siedziby firmy Macron, aby zobaczyć jak od kuchni wygląda produkcja koszulek sportowych. Szczegóły mają mi zostać przekazane niebawem.

W jaki sposób czerpiesz inspiracje do swoich graficznych prac?

W swoich projektach staram się szukać własnego stylu. Jeśli są to projekty związane z Lechem, często inspiruję się oraz odnoszę do jego historii.

Oczywiście śledzę też innych grafików projektujących podobne rzeczy. Chociażby takich jak Footygraphic, Emilio Sansolini czy Rupertgraphic.

Mieszkasz w Opolu. Skąd miłość do Lecha?

W mojej rodzinie raczej nie ma pasji do kibicowania. Sam w latach wczesnej młodości również dzięki znajomym zainteresowałem się Lechem.

Czy wybierasz się na jakiś meczu do Poznania, aby zobaczyć piłkarzy w nowych koszulkach na żywo? Tomasz Lebkuchen – autor projektu koszulki Linia życia Wisły Kraków po wygraniu konkursu został zaproszony na mecz Białej Gwiazdy.

Oczywiście, będę już na pierwszym meczu w Poznaniu, czyli pojedynku z Wisłą Płock w drugiej kolejce.

Znasz już Akademię PracaSport.pl?
Jeśli pracujesz w sporcie lub jest to Twoim celem, nasza platforma edukacyjna jest właśnie dla Ciebie. Już ponad 1000 osób wzięło udział w internetowych kursach dla branży sportowej. Uczymy praktycznych aspektów z zakresu marketingu, dziennikarstwa, social media czy efektywnej pracy. Ponad 98% uczestników poleciłoby kurs swoim znajomym! Kliknij tutaj i wybierz czego chcesz się nauczyć.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu. Więcej informacji: damianjursza.com

Komentarze