Athliit – startup sportowy usprawniający zarządzanie klubem

Damian Jursza

Damian Jursza

Test

Od pewnego czasu w branży sportowej widać trend powstawania startupów technologicznych. Kolejni twórcy starają się poprzez działania z zakresu IT rozwiązywać istniejące w sporcie problemy. Nie inaczej jest z systemem Athliit – startupie z Kopenhagi, który rozwijany jest przy istotnym udziale polskich programistów.

Athliit to internetowy system zarządzania klubami sportowymi. Z Axelem Lagerlöfem, który w Athliit pełni funkcję Sales Managera, porozmawiałem na temat tego startupu, sposobów na marketing i sprzedaż, największych wyzwań, finansowaniu inwestycji oraz o współpracy z polskimi deweloperami.

Czym jest system Athliit?

Oprogramowanie jest bardzo rozbudowane i rozwiązuje sporo problemów, automatyzując i usprawniając administracyjne aspekty prowadzenia klubu. Na całość składa się kilka modułów:

  • Members – zarządzanie obecnymi i nowymi uczestnikami, obsługa abonamentów i płatności.
  • Website – uruchomienie nowoczesnej i responsywnej strony internetowej, z takimi funkcjami jak aktualności, wydarzenia, integracja z Facebookiem czy modułem Members.
  • Courts i Booking – możliwość rezerwacji np. kortów tenisowych lub konkretnego wyposażenia klubu (np. rakiety tenisowe, kajaki czy ścianka wspinaczkowa).
  • Tickets – zarządzanie wydarzeniami organizowanymi przez klub wraz ze sprzedażą biletów.

Athliit jest więc rozwiązaniem dedykowanym np. właścicielom siłowni, kortów, boisk czy też niezależnym instruktorom sportowym, organizującym zajęcia dla swoich klientów.

Projekt rozwijany jest w Kopenhadze. Ciekawe są jego początki – twórca Athliit w 2015 roku chciał zapisać swojego syna do klubu sportowego, jednak mimo 13 prób nie dał rady tego zrobić przez internet – ciągle coś nie działało tak jak powinno. To dało mu do myślenia i postanowił zmienić ten stan rzeczy, tworząc własne rozwiązanie, rozwijane do dziś.

W trakcie pracy przy startupie bardzo ważne jest pełne zrozumienie rozwiązywanego problemu, co jest możliwe tylko przy współpracy z klientem – na ten aspekt zwraca uwagę Axel:

“Pracujemy z wszelkiego typu klubami sportowymi. Dużymi i małymi. Nasze oprogramowanie rozwijamy ściśle współpracując z naszymi klientami, z których część jest z nami od samego początku.

Od naszych klientów uczymy się bardzo dużo, niezależnie czy mowa o klubie tenisowym z systemem rezerwacji kortów czy też klubie Muay Thai, który używa naszego systemu do sprzedaży biletów na walki wieczoru.”

athliit3

Jak wygląda pozyskiwanie klientów?

Jednym z największych wyzwań młodych firm jest zawsze zdobywanie klientów. W jaki sposób do swoich użytkowników dociera Athliit? Oddajmy głos Axelowi:

“Kluczem jest marketing szeptany. Interesują nas ludzie, którzy podają dalej informację, iż Athliit pozwala oszczędzić nawet do 20% czasu/pieniędzy związanych z pracami administracyjnymi w klubach. Nasza platforma ułatwia pozyskiwanie nowych klientów, którzy mogą szybko założyć konto i opłacić abonament. Niektóre kluby regularnie tracą nawet do 30% opłat członkowskich, tak więc system regularnych, automatycznych płatności jest dla nich świetnym rozwiązaniem.

Osobiście od lat jestem związany z profesjonalnym tenisem, mam więc dużą sieć znajomych w tej branży, zarówno w USA (gdzie byłem kapitanem 1-ligowej drużyny w koledżu) oraz w Szwecji, skąd pochodzę. Docierając do znajomych i ich kontaktów staram się najpierw zrozumieć z jakimi problemami się borykają. W moich rozmowach pokazuję też 30-minutowe demo naszego systemu.

W Athliit wykorzystujemy też media społecznościowe – mamy blisko 25 tysięcy fanów na Facebooku, powoli też budujemy nasz profil na Instagramie. Prowadzimy ponadto bloga, gdzie pokazujemy w jaki sposób można usprawnić zarządzanie klubem sportowym. Mamy też bardzo dobrze udokomentowany system pomocy, z artykułami pokazującymi jak efektywnie wykorzystać Athliit. Wszytko to składa się na naszą strategię content marketingu. W najbliższym czasie, chcemy ja poszerzyć o działania związane z wideo.”

Jak widać, prowadzone przez Athliit działania marketingowe i wizerunkowe można podzielić na dwie kategorie: marketing szeptany i wykorzystywanie bazy kontaktów oraz content marketing. Działania z tej pierwszej grupy ciężko skalować, ale są niezbędne i najbardziej skuteczne w początkowych fazach działalności firmy. Działania z zakresu content marketingu przynoszą efekty w nieco dłuższej perspektywie i wymagają regularnej i rzetelnej pracy.

Największe wyzwanie?

Axel zapytany o największe wyzwania stojące przed Athliit odpowiada, że jest to właśnie dotarcie do klienta. Większość startupów upada nie z powodu kiepskiego produktu, ale właśnie dlatego, że nie udało się znaleźć odpowiedniej liczby klientów. Oczywiście jedną z przyczyn może być zbyt słaby produkt, jednakże praktyka pokazuje że zazwyczaj jest inaczej. Zespoły w pełni skupiają się np. na rozwijaniu oprogramowania, “zapominając” o sprzedaży czy marketingu. Świadomość Axela, jego rozległa sieć kontaktów, a także zbudowane strategie sprzedażowe i marketingowe dają nadzieję, że Athliit nie podzieli tego najczęściej popełnianego przez startupy błędu.

Wyzwaniem jest oczywiście finansowanie startupu. Pieniądze na początku potrzebne są przede wszystkim na zbudowanie oprogramowania i zdobycie pierwszych płacących klientów. Jak to wygląda w Athliit?

“W 2016 zakończyliśmy rundę finansowania z funduszem SEED Capital oraz grupą inwestorów związanych z twórcą Siteimprove. SEED Capital to największy w Danii fundusz inwestujący w nowe spółki, z kolei Siteimprove jest wspierany m.in. przez słynny VC Summit Partners z Bostonu, który był m.in. jednym z wczesnych inwestorów w Uberze.”

Pozyskanie inwestora to bez wątpienia jeden z kluczowych w momentów dla startupu. SEED Capital ma w swoim portfolio 60 aktywnych spółek, a branża sportowa nie jest dla niego czymś nowym – m.in. fundusz ten w 2010 roku zainwestował w popularną w Polsce aplikację Endomondo, która 5 lat później została kupiona przez Under Armour za 87,5 miliona dolarów.

O APLIKACJACH BIEGOWYCH I INWESTORACH – PRZECZYTASZ TUTAJ.

athliit2

Współpraca z Polakami

Za rozwój oprogramowania Athliit odpowiadają polscy programiści – jak współpracę z nimi ocenia Axel?

“To co lubimy najbardziej we współpracy z polskimi deweloperami to fakt, że wykonują swoją pracę bardzo dobrze i są jej w pełni oddani. Od jakiegoś czasu mamy zespół 6 programistów i spisuje się on naprawdę znakomicie.

Deweloperzy pracują zdalnie z Polski, do komunikacji wykorzystujemy Slacka. Samo zatrudnienie odbyło się za pośrednictwem zewnętrznej agencji HR. Pozwoliło nam to znacznie skrócić czas rekrutacji, co dla nas było szczególnie ważne.”

Plany na przyszłość

Czego w najbliższym czasie możemy spodziewać się po Athliit?

“Plan na przyszłość to przede wszystkim dotarcie do jak największej liczby klubów sportowych. Chcemy pomóc wszelkiego rodzaju klubom w optymalizacji kosztów działalności i ułatwieniu w dostępie do ich uslug.

Staramy się tez nieustannie rozwijać naszą platformę, współpracując przy tym z klubami. Myślimy również o wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji (AI) oraz marketing automation. Rynek związany z automatyzacją działań dopiero się rozwija, ale z pewnością będziemy rozwijać nasze kompetencje w tym obszarze.”

Wydaje się więc, że przed Athliit teraz decydujące lata. Twórcom udało się stworzyć świetnie wyglądające i dobrze działające oprogramowanie, a także pozyskać inwestora i pierwszych klientów. Czy startup przerodzi się wkrótce w prężnie działającą firmę? To na pewno największe wyzwanie – trzymajmy kciuki aby tak się stało, tym bardziej że za aspekty programistyczne odpowiadają nasi rodacy.

Strona internetowa:
https://athliit.com/

Profil na FB:
https://www.facebook.com/athliit/

Zainteresował Cię temat startupów z branży sportowej? Przeczytaj również artykuł o systemie ScoutMeOnline.com, o którym specjalnie dla PracaSport.pl opowiada jego twórca.

Nie przegap wymarzonej pracy!
Najlepsze oferty co wtorek na Twoim mailu.