Porady

4 szybkie rady jak lepiej pisać

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Jesteś na początku swojej dziennikarskiej przygody? Chciałbyś poprawić jakość swoich artykułów? Czasami niewiele potrzeba, żeby Twoje artykuły wyglądały lepiej.

I Tytuł

Książkę często ocenia się po okładce, a artykuł po nagłówku. Powierzchowne, prawda? Zgadza się, ale niestety tak już jest. Przeglądając portale w celu wyszukania interesujących nas treści, skanujemy tytuły. Zalewa nas mnóstwo informacji i tylko w ten sposób jesteśmy w stanie dotrzeć do interesujących nas materiałów. Tytuł powinien: intrygować, nawoływać do dyskusji lub sugerować ciekawe informacje zawarte w tekście. I jeszcze jedno, tytuł nie powinien mieć więcej niż siedem słów.

Przykład: Przybliżasz czytelnikowi sylwetkę Michaela Jordana? Odpuść sobie sztampowe tytuły w stylu: „Biografia Michaela Jordana”, „Sylwetka Michaela Jordana” , „Kariera Michaela Jordana”. Znacznie lepiej brzmi np. „10 dni, które zmieniły karierę Michaela Jordana”. Wybierz dziesięć najważniejszych momentów w życiu koszykarza i wokół tego przedstaw jego historię.

II Lead

Ile razy mieliście tak, że po przeczytaniu leadu, przestawaliście czytać dany artykuł? Zapewne wiele razy. Lead to zaproszenie, zachęta do przeczytania całości. Jego zawartość jest niemniej kluczowa niż wybór odpowiedniego tytułu. Wyróżniamy parę rodzajów leadów ,o czym szerzej napiszemy w osobnym artykule. Podstawowa zasada jest bardzo prosta. Jeśli piszemy krótszy tekst to w leadzie zawieramy streszczenie informacji z artykułu (pamiętajmy o atrakcyjnej formie!). W przypadku dłuższych tekstów w leadzie możemy przedstawić jakąś anegdotę, cytat, dane statystyczne bądź zadać intrygujące pytanie na które odpowiedź znajdziemy po przeczytaniu artykułu. Lead powinien liczyć 160-250 znaków.

Przykład: Przybliżasz czytelnikowi sylwetkę Michaela Jordana? W leadzie opisz krótko jakąś nieznaną historię związaną z koszykarzem lub użyj cytat, który przeszedł do historii tej dyscypliny.

III Akapity

Pamiętasz czasy szkoły, a może uczysz się jeszcze? Nikt na lekcjach, nie lubił czytać jednym tchem długich elaboratów. Znacznie szybciej, łatwiej przyswajamy i zapamiętujemy krótsze formy wypowiedzi. Mimo wszystko chcesz napisać długi, wyczerpujący temat artykuł? Nic nie szkodzi. Pamiętaj jednak, aby tekst podzielić na jak największą liczbę akapitów. Każda myśl powinna być zawarta w osobnym akapicie. Najlepiej jeśli akapit będzie miał 5-6 zdań. Nawet jeśli czytelnik nie jest zainteresowany całością Twojego artykułu, to być może zaintrygują go informacje zawarte w konkretnym akapicie.

Przykład: Przybliżasz czytelnikowi sylwetkę Michaela Jordana? Jeden z czytelników może zainteresować się dzieciństwem koszykarza, drugi przeczyta tylko akapit dotyczący jego przygody z baseballem.

IV Multimedia

Internetu się nie czyta, Internet się ogląda – powiedział ktoś mądry. Miał sporo racji. Jeśli Twoje artykuły ukazują się w Internecie, to grzechem byłoby nie skorzystać z dobrodziejstw nowych technologii. Zdjęcia, infografiki, wykresy, a także filmy i podcasty wzbogacą Twój artykuł i zachęcą czytelnika do zapoznania się z całością materiału.

Przykład: Przybliżasz czytelnikowi sylwetkę Michaela Jordana? Dodaj film z jego najefektowniejszymi zagraniami, wrzuć jakieś barwne medialne wypowiedzi koszykarza oraz infografikę przedstawiającą jego rekordowe meczowe statystyki.

[Fot. pigpogm/Flickr]

Znasz już Akademię PracaSport.pl?

Jeśli pracujesz w sporcie lub jest to Twoim celem, nasza platforma edukacyjna jest właśnie dla Ciebie. Już blisko pół tysiąca osób wzięło udział w internetowych kursach przeznaczonych dla branży sportowej. Uczymy praktycznych aspektów z zakresu marketingu, dziennikarstwa, social media czy efektywnej pracy. Kliknij tutaj i wybierz czego chcesz się nauczyć.

Ponad 15 lat doświadczenia w branży sportowej. Od 2013 roku prowadzę bloga PracaSport.pl, gdzie dzielę się wiedzą z zakresu mediów, nowych technologii, sponsoringu i sportu.

Komentarze