10 wskazówek jak rozpocząć przygodę z dziennikarstwem

Masz 14-16 lat. Marzysz o zostaniu dziennikarzem sportowym, ale jeszcze nic z tym nie zrobiłeś. Po prostu nie wiesz jak się za to zabrać. Oto parę prostych porad jak rozpocząć swoją przygodę z dziennikarstwem.

1. Przeczytałeś wstęp i już oczami wyobraźni widzisz swój artykuł na okładce Przeglądu Sportowego. Spokojnie. Usiądź. Ochłoń. Zastanów się najpierw czy to na pewno jest praca dla Ciebie. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie czy masz odpowiednie predyspozycje. Zrób to szczerze. Jeśli w szkole jesteś zagrożony z języka polskiego, a pisanie to dla Ciebie katorga, to lepiej odpuść temat już na starcie. Wiadomo, że wszystko można wypracować, ale pewnego poziomu niestety nigdy nie przeskoczysz. Nie oznacza to jednak końca marzeń o pracy w sporcie. Może lepiej sprawdzisz się w innej roli?

2. Zanim zgłosisz się do jakiejś redakcji napisz pierwszy tekst dla siebie. Chociaż jeden. Daj go przeczytać znajomym i zapytaj o ich opinie. Nie zawsze będą obiektywni, więc jeśli masz obawy, to wyślij tekst na adres: kontakt@pracasport.pl. Na pewno uzyskasz pomoc.

3. Nie licz na szybki debiut w najpopularniejszych mediach sportowych. Zacznij od mniejszych redakcji. Na sławę przyjdzie jeszcze czas. Nie ma jednego, idealnego miejsca na start. Może to być lokalny portal mający swój dział sportowy, może to też być ogólnopolski serwis internetowy, poświęcony jakiejś konkretnej dyscyplinie. Wybór zależy od Ciebie i Twoich zainteresowań.

4. Szukając miejsca do publikacji swoich tekstów – nie spamuj. Nie wysyłaj aplikacji do wszystkich redakcji sportowych jakie znasz. A już na pewno nie rób tego w jednym mailu! Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na odpowiedź, wyślij wiadomość bezpośrednio do redaktora naczelnego/szefa działu sportowego, zamiast na ogólny adres mailowy. Nie zapomnij dodać tekst próbny.

5. Halo, halo zgłosiłem się, dostałem, ale nie chcą mi płacić.To nie problem, na zarobki przyjdzie jeszcze czas. Pisz za darmo, ale angażuj się sensownie. Odpuść sobie tłumaczenie newsów, w miarę możliwości rusz w teren. Wybierz redakcję, gdzie się czegoś nauczysz (oraz od kogoś) i gdzie będziesz miał szansę uzyskać akredytację prasową.

6. Masz już za sobą pierwsze teksty. Świetnie, ale uważaj na sodę. Nie pisz na swoim profilu na Twitterze, że jesteś dziennikarzem. Pamiętaj, że dopiero zaczynasz. Znałem chłopaka, który w wieku 16 lat założył swój fanpage na Facebooku. Koleżanki z klasy może były zachwycone, natomiast wśród starszych kolegów szybko stał się on obiektem drwin.

7. Pisz jak najwięcej, rozwijaj warsztat. Nie zapomnij jednak o czytaniu… Nie chodzi oto, żeby przeczytać całe internety. ;-) Czytaj książki, to pomoże Ci poszerzyć słownictwo. Czytaj także wywiady i reportaże bardziej doświadczonych dziennikarzy. Zwróć uwagę w jaki sposób oni bawią się słowem.

8. Nie szukaj własnego stylu ani nie naśladuj kogoś na siłę. Nie o to chodzi. Z czasem znajdziesz swoją indywidualną drogę. Przyda Ci się cierpliwość, niektórym zajmuje to parę lat.

9. Poza pisaniem rób jak najwięcej i rozwijaj inne kompetencje. Czytaj o nowoczesnym dziennikarstwie, marketingu internetowym, social media, itd. Współczesny dziennikarz to jednoosobowa instytucja potrafiąca korzystać z Periscope, Vine czy narzędzi do tworzenia grafiki i wideo.

10. Wyciągaj wnioski. Licz się ze zdaniem czytelników. Analizuj komentarze pod artykułami i w serwisach społecznościowych. Jeśli prowadzisz własną stronę lub bloga sporo informacji uzyskasz także przeglądając Google Analytics.

Przeczytaj także:

Jak wyróżnić się z tłumu początkujących dziennikarzy sportowych?

Idziesz pierwszy raz mecz z akredytacją prasową na szyi? Przeczytaj jak się zachować.

Sprawdź jak zachować się podczas konferencji prasowej.

Marzysz o pracy w radiu lub tv? Zobacz jak samodzielnie poprawić swoją dykcję.

[fot. Jay Wennington]

Interesuje Cię praca w branży sportowej?
Sprawdź Akademię PracaSport.pl i nasz wysoko oceniany internetowy kurs dziennikarstwa sportowego. Poprawisz swój warsztat, a także zdobędziesz wiedzę z takich dziedzin jak marketing, SEO, PR, prawo oraz dowiesz się jak kierować swoją karierą i poprawić efektywność pracy.